لینک های دسترسی

Breaking News

بعضی محصلین درهرات می گویند معیارهای پوهنتون های خصوصی اصولی نیست


بعضی محصلین درهرات می گویند معیارهای پوهنتون های خصوصی اصولی نیست
بعضی محصلین درهرات می گویند معیارهای پوهنتون های خصوصی اصولی نیست

پوهنتون های خصوصی در افغانستان كه اخیرا شمار آنها به ده ها مركز رسیده، باعث تشویش هایی شده كه گویا معیارهای این مراكز برای ورود محصلان پشت كانكور، اصولی نیست.

بیشتر انتقادها بر سر این است كه این پوهنتون ها در كنار رشد تحصیلات عالی كشور، به مكان امنی برای شاگردانی مبدل شده كه در دوران مكتب تلاش نمی كنند.

برخی آگاهان افغان مبالغ هنگفت پول را محور اصلی مورد تمركز پوهنتون های خصوصی عنوان می كنند.

مسؤولان پوهنتون های خصوصی اما با رد این گفته ها می گویند برای جذب دانشجو معیارهای خاصی را مد نظر میگیرند.

براساس ماده چهل و ششم قانون اساسی افغانستان تاسیس و اداره موسسات تعلیمات عالی، عمومی و اختصاصی وظیفه دولت است .

اتباع افغانستان می توانند به اجازه دولت به تأسیس موسسات تعلیمات عالی،عمومی، اختصاصی و سوادآموزى اقدام نمایند.

در بند دیگر این ماده آمده كه دولت می تواند تأسیس موسسات تعلیمات عالی، عمومی و اختصاصی را به اشخاص خارجی نیز مطابق به احکام قانون اجازه دهد.

از تصویب این قانون حدودا ده سال می گذرد.

با گذشت این سالها تنها نزدیك به ده پوهنتون خصوصی در هرات آغاز به كار كرده است.

فیصل كریمی، یکی از استادان پوهنتون دولتی هرات بر این باور است که این پوهنتون های خصوصی در كنار پوهنتون های دولتی زمینه فراگیری تحصیلات عالی را برای صدها تن محیا كرده اما این مراکز بیشتر به رشد كمی خود توجه میکنند.

او می گوید "چیزی که ما در چند سال گذشته دیدیدم کیفیت دانشگاه های خصوصی آنطور که می بایست بود نیست و انتظاراتی که میرود از دانشگاه های خصوصی که باید ویژگی ها و شاخصه های خوبی داشته باشند ندارند و در بعضی موارد دیده شده که شماری از محصلان که در پوهنتون های دولتی ناکام شده اند و توانایی پیشبرد تحصیل را نداشتند حالا به پوهنتون های خصوصی رفته و درس میخوانند."

از جانبی شماری از محصلین پوهنتون دولتی هرات، پوهنتون های خصوصی را متهم به جذب دانشجویانی می كنند كه معیار مورد قبول را برای ورود به مراكز تحصیلات عالی كشور ندارند.

رضا میگوید ما از آغاز که به فاکولته هنرها آمدیم تعداد زیادی بودیم که حالا تنها نه نفر هستیم اما وقتی از دوستان مان که دیگر با ما نیستند احوال میگیریم اونها حالا در صنوف دوم و سوم پوهنتون های خصوصی هستند.


علی خرسند، یکی دیگر از محصلان میگوید من دوستانی داشتم که در پوهنتون با من هم صنفی بودند بعد از اینکه نتوانستند درس را پیش ببرند وناکام شدند حالا به پوهنتون های خصوصی رفتند و در دیگر فاکولته ها درس میخوانند.

با این حال، مسؤولان پوهنتون های خصوصی این گفته ها را رد میكنند.

عبدالله كاظمی، رئیس موسسه تحصیلات عالی اشراق، در هرات نمره بلند در امتحان ورودی را معیاری برای پذیرش یك محصل عنوان میكند.

او می گوید "معیار ما معیار رسمی وزرات تحصیلات عالیست و ما یک کنکور از طرف خود پوهنتون مان دایر میکنیم و طبق کنکورمان که دایر میشود به تناسب ظرفیت و پذیرشی که داریم از بین افراد اول نمره محصلان خود را انتخاب میکنیم و بعد در دانشگاه پذیرفته میشوند."

فیصل كریمی استاد پوهنتون همچنین عدم نظارت مقام های وزارت تحصیلات عالی بر فعالیت پوهنتون های خصوصی را مشكل دیگر این موسسات برمیشمارد.

کریمی می افزاید "چیزی که بسیار جای تأسف است اینکه نظارتی بر فعالیت پوهنتون های خصوصی وجود ندارد و هیچ نوع گزارش دهی هم از تحصیلات یک محصل در پوهنتون های خصوصی به وزارت ارایه نمیشود و شاید محصل هم حاضری نداشته باشد اما بخاطر اینکه پول میدهد مدرک خود را میگیرد و این یک حق تلفی در قبال آن محصلانی است که در پوهنتون های دولتی درس میخوانند."

آقای كریمی پول زیاد را محور اصلی كار پوهنتون های خصوصی در افغانستان بیان میكنند.

او می گوید "امروز هیچ ضمانتی وجود ندارد که پوهنتون های خصوصی همانند پوهنتون های دولتی کار کنند چون محور اصلی کار پوهنتون های خصوصی در افغانستان تنها پول زیاد است و این نگران کننده است."

عبدالله كاظمی رییس پوهنتون خصوصی اشراق در هرات این موضوع را شدیدا رد میكند

آقای كاظمی اخذ پول را تنها برای شمولیت یك دانشجو در پوهنتون بیان میكند.

کاظمی می گوید "ما شدیدا این موضوع را رد میکنیم ، ما میگوییم پول میگیریم در قبال اینکه درس میدهیم نه در مقابل اینکه کسی را کامیاب کنیم تنها فیسی که محصلان تحویل میکنند در مقابل ثبت نام است و اگر ناکام شوند و نمره قبولی نگیرند پولشان هیچ نقشی ندارد و ناکام هستند."

به هر حال، ورود به این مراکز خصوصی تازه تاسیس، عاری از مشکل نیست.

در حال حاضر بیشتر از ٣۰ موسسه تحصیلات عالی خصوصی در ولایات و مرکز افغانستان در رشته های مختلف چون حقوق، اداره و مدیریت، علوم کمپیوتر و دیگر بخش های تحصیلی مصروف خدمت گذاری میباشند.

XS
SM
MD
LG