لینک های دسترسی

Breaking News

تحقیق: میلیون ها نفر در جهان از سوء تغذیه و چاقی رنج می برد


علی در یکی از کمپ بیجا شدگان در موگادیشو، سومالیا، دست کودک پنج ساله اش که او نیز محمد علی نام دارد از سوء تغذیه رنج می برد، گرفته است
علی در یکی از کمپ بیجا شدگان در موگادیشو، سومالیا، دست کودک پنج ساله اش که او نیز محمد علی نام دارد از سوء تغذیه رنج می برد، گرفته است

تحقیقات تازه انجام شده نشان می دهد که تقریباً همه کشور های جهان با مشکل جدی تغذیه مواجه است.

بر اساس گزارش تغذیه جهانی یا Global Nutrition Report، مردم در همه کشور های جهان یا به دلیل پرخوری از چاقی مفرط رنج می برند و یا به دلیل کمبود غذا از سوء تغذیی رنج می برند.

این تحقیق که ۱۴۰ کشور جهان را بررسی کرده است، گزارش داده است که مشکل تغذیه به صورت کل مانع انکشاف انسان ها شده است. روی همین دلیل، این تحقیق خواهان اقدامات جدی در برابر تهدید صحت مردم در سراسر جهان شده است.

بر اساس این تحقیق، میزان سوء تغذی در جهان کاهش یافته است، اما این به اندازۀ کافی نبوده تا همه اشکال سوء تغذیه تا سال ۲۰۳۰ در جهان پایان یابد.

در این گزارش تحقیقی آمده است که بیش از ۱۵۵ میلیون کودک زیر پنج سال در سراسر جهان با کمبود غذا مواجه است و ۵۲ میلیون آنان "ضایع" تعریف می شوند، زیرا وزن آنان در مقایسه با قد شان، کمتر است.

اما در عین حال، مردم در سنین مختلف در سراسر جهان از پرخوری نیز رنج می برند. بر اساس یافته های این تحقیق، از مجموعه هفت میلیارد جمیعت جهان، دو میلیارد نفر در سراسر جهان یا اضافه وزن اند و یا از چاقی مفرط رنج می برند.

یک خانمی که از اضافه وزنی رنج می برد هنگام قدم زدن در شهر نیویارک امریکا
یک خانمی که از اضافه وزنی رنج می برد هنگام قدم زدن در شهر نیویارک امریکا

در ایالات متحده، یک-سوم حصۀ نفوس این کشور به شمول زنان و مردان از چاقی مفرط رنج می برند.

حد اقل ۴۱ میلیون کودک زیر پنج سال در سراسر جهان نیز اضافه وزن استند و تنها در افریقا ۱۰ میلیون در ردۀ اضافه وزن ها قرار گرفته اند.

جسیکا فانزو، استاد در پوهنتون جان هاپکینز ایالات متحده و از یکی پژوهشگرانی که این تحقیق را سازماندهی کرده است، می گوید که از لحاظ تاریخی، کم خونی مادران در دوران حاملگی، سوء تغذیه کودکان، چاقی مفرط آنان و امراض غیر ساری به مثابۀ مشکلات جداگانه مورد بررسی قرار گرفته است.

اما به گفتۀ این پژوهشگر، همۀ این مشکلات با هم مرتبط و ناشی از نا برابری ها در همه کشور های جهان است. روی همین دلیل، این گزارش پیشنهاد کرده است تا حکومت ها در سراسر جهان باید به این مشکلات به صورت همه جانبه رسیدگی کنند—نه مشکل از هم جدا.

در این گزارش تحقیقی همچنین آمده است که در سال ۲۰۱۵، تمویل مالی برای رفع سوء تغذیه دو در صد افزایش یافت و به ۸۶۷ میلیون دالر رسید. در گزارش پیشنهاد شده است که میزان کمک های برای از بین بردن سوء تغذیه در ۱۰ سال آینده باید به ۷۰ میلیارد دالر برسد.

XS
SM
MD
LG