لینک های دسترسی

Breaking News

محمد رضا شجریان درگذشت


محمد رضا شجریان چهره نامدار فرهنگ، موسیقی و هنر ایران به سن ۸۰ سالگی درگذشت.

همایون شجریان فرزند این استاد بزرگ موسیقی ایران روز پنجشنبه هشتم اکتوبر (۱۷ میزان) تایید کرد پدرش که مبتلا به سرطان بود در شفاخانۀ جم تهران درگذشته است.

محمدرضا شجریان، در سال ۱۳۱۹ خورشیدی در شهر مشهد ایران به دنیا آمده بود و پدرش قاری قرآن بود. آنگونه که خود شجریان در مصاحبه‌های اشاره کرده است، پدرش تمایلی به موسیقی نداشت و آن را "حرام" می‌پنداشت.

ابداع چندین ساز و استفاده مناسب از اشعار فارسی پیوند با رویدادهای تاریخی، توانست نام شجریان را نه تنها به عنوان استاد آواز که به عنوان یک مبتکر در عرصه موسیقی سنتی ثبت کند. از آثار ماندگار او می‌توان به تصنیف "مرغ سحر" اشاره کرد.

"خس و خاشاک"

پس از انتخابات بحث برانگیز ریاست جمهوری ایران در سال ۱۳۸۸ ، محمد رضا شجریان در کنار معترضانی که محمود احمدی نژاد آنان را "خس و خاشاک" خواند ایستاد.

او با بیان اینکه "صدای من صدای خس و خاشاک است" آهنگ "تفنگت را زمین بگذار" را در حمایت از معترضان خواند و از رژیم ایران خواست که بر معترضان شلیک نکند.

پس از آن اجازه برگزاری کنسرت به محمد رضا شجریان در ایران داده نشد و جز مواردی معدود، صدایش از رسانه‌های داخلی ایران شنیده نشد.

استقبال جهانی از شجریان

در سال ۲۰۰۳ و در ۴۶مین مراسم جوایز موسیقی گرامی در امریکا، البوم "بی تو به سر نمی‌شود" و در ۴۸مین جشنوارۀ گرامی در سال ۲۰۰۵ البوم "فریاد" آقای شجریان برندۀ جایزۀ "بهترین البوم سنتی جهان" شدند.

در سال ۲۰۱۱، رادیوی عمومی ملی امریکا (ان پی آر) نام محمد رضا شجریان را در فهرست ؛پنجاه صدای برتر جهان" قرار داد.

در سال ۲۰۱۴ میلادی، نشان "شوالیه هنر و ادبیات" فرانسه در اقامتگاه سفیر فرانسه در تهران به محمدرضا شجریان اعطا شد.

بنیاد بین المللی "آغاخان" نیز چندی پیش با اهدای جایزه ویژه‌ای به محمدرضا شجریان، از استاد آواز ایران قدردانی کرد. این جایزه عالی‌ترین نشان افتخاری بنیاد آقاخان در حوزه موسیقی خوانده شده است که به پاس سال‌ها حضور درخشان در عرصه موسیقی و دستاوردهای ارزنده هنری به محمد رضا شجریان اهدا شد.

ابتلا به سرطان

محمدرضا شجریان به مناسبت نوروز سال ۱۳۹۵ ویدیویی در فیسبوک نشر کرد و گفت از ۱۵ سال به اینسو با مهمانی آشنا شده است که به دستور او موهایش را کوتاه کرده و منتظر است تا با او به تفاهمی برسد.

از زمان ابتلا به سرطان، محمدرضا شجریان در انظار عمومی دیده نشد و هوادارانش تنها از طریق صفحات اعضای خانواده آقای شجریان در شبکه های اجتماعی پیگیر حالش بودند .

چندین بار نیز خبر مرگ او به دروغ منتشر شد که باعث رنجش خانواده و هواداران شد و هر بار بستری شدن شجریان در شفاخانه باعث نگرانی و هجوم هواداران وی به شفاخانه می‌شد.

XS
SM
MD
LG