لینک های دسترسی

Breaking News

دومین تظاهرات گستردۀ جنبش روشنایی در کابل


مظاهره‌کنندگان شعارهای "عدالت، عدالت، هم‌صدا شويد تا رها شويد، توتاپ حق ماست، مرگ به تبعيض و زنده باد روشنايى" سر میداند.
مظاهره‌کنندگان شعارهای "عدالت، عدالت، هم‌صدا شويد تا رها شويد، توتاپ حق ماست، مرگ به تبعيض و زنده باد روشنايى" سر میداند.

هزاران تن از حامیان جنبش روشنایی امروز تظاهرات شان را در اعتراض به تغییر مسیر لین برق وارداتی ترکمنستان از مسیر بامیان به سالنگ، در کابل آغاز کردند.

مظاهره‌کنندگان با سر دادن شعارهای "عدالت، عدالت، هم‌صدا شويد تا رها شويد، توتاپ حق ماست، مرگ به تبعيض و زنده باد روشنايى" به سوی مرکز شهر کابل حرکت کردند.

این تظاهرات پس از به نتیجه نه رسیدن آغاز گفتگوها با حکومت راه‌اندازی می‌شود. داوود ناجی یکی از سران این جنبش به صدای امریکا گفت که گفتگوها با دو فرستادۀ حکومت؛ همایون قیومی مشاور ارشد اقتصادی رئیس جمهور و معصوم ستانکزی رئیس امنیت ملی این کشور و اعضای جنبش روشنایی نتیجه نداده است.

این در حالی است که محمدکریم خلیلی رهبر حزب وحدت اسلامی و صادق مدبر رهبر حزب انسجام ملی از اعضای کلیدی این جنبش ناوقت دیشب اعلام کردند که طرفدار مذاکره با دولت و این جنبش را ترک کرده اند.

اما حامیان جنبش روشنایی می‌گویند که آنان از قوم و ملیت خاصی نمایندگی نمی‌کنند؛ بلکه خواهان رفع - آنچه که به باور آنان تبعیض خوانده شده است – می‌باشند.

هرچند سران جنبش روشنایی هدف نهایی این تظاهرات شان را چوک پشتونستان در نزدیکی ارگ خوانده اند؛ اما قوماندانی گارنیزیون کابل شام گذشته، آخرین محل تجمع مظاهره‌کنندگان را چهارراهی دهمزنگ تعیین کرد.

راه‌های منتهی به ارگ ریاست جمهوری، مانند ۲۷ ثور با گذاشته‌شدن کانتینرها مسدود گردیده است. در اکثریت جاده‌های مرکز شهر به موترها اجازۀ عبور و مرور به وسایط نقلیه داده نمی‌شود و مردم مجبور اند که مسیر شان را پیاده طی کنند.

در مسیرهای که مظاهره‌کنندگان قبلاً اعلام کرده اند؛ پولیس گارنیزیون، نظامی و قطعه واکنش سریع در سرک‌ها به چشم می‌خورند.

این تظاهرات در حالی می‌شود که شام گذشته محمدسرور دانش معاون دوم رئیس جمهور غنی از مردم خواست در این تظاهرات شرکت نکنند و آنان را از راه‌اندازی غوغا و هیاهو ممانعت کرده است.

اما جنبش روشنایی تأکید دارند که خواست آنان حق مسلم شان است نه آنچه که از سوی سران حکومت غوغا و هیاهو خوانده شده است.

شهر کابل در ۲۷ ثور نیز شاهد تظاهرات وسیع مردمی بود که در رأس آن محمدکریم خلیلی معاون رئیس جمهور پیشین افغانستان قرار داشت.

XS
SM
MD
LG