لینک های دسترسی

Breaking News

نخستین رییس جمهور زن تانزانیا سوگند یاد کرد


برای نخستین بار در تاریخ تانزانیا، یک زن به مقام ریاست جمهوری این کشور رسیده است.

سامیا سولوهو حسن، در حالی که حجابی به سر کرده و قرانی را در دست گرفته بود، به عنوان رییس جمهور جدید تانزانیا سوگند وفاداری یاد کرد.

خانم حسن که معاون رییس جمهور تانزانیا بود، دو روز پس از درگذشت رییس جمهور پیشین این کشور به عنوان جانشین او تعیین شد.

یکی از چالش‌های اصلی بر سر راه خانم حسن به عنوان رییس جمهور تانزانیا، طرح برنامه‌ای برای مبارزه با کروناویروس خواهد بود.

در جریان ریاست جمهوری جان مگوفلی، رییس جمهور پیشین تانزانیا، این کشور هیچ تلاشی برای دسترسی به واکسین کووید۱۹ انجام نداد و نیز برنامه‌ای برای جلوگیری از افزایش ابتلا به این ویروس روی دست گرفته نشد.

هرچند براساس اظهارات رسمی مقامات تانزانیا، آقای مگوفلی بر اثر حمله قلبی درگذشت،‌ اما گزارش‌هایی وجود دارد که از احتمال وفات او بر اثر ابتلا به ویروس کرونا خبر می‌دهد.

در نخستین سخنان خود پس از ادای سوگند وفاداری، خانم حسن گفت: "امروز، روز مناسبی برای حرف زدن نیست، چون همین‌حالا زخمی در دلم دارم. امروز، سوگندی را به جا آوردم که از تمام سوگند‌های زندگی‌ و کاری‌ام متفاوت است. تمام آن سوگندها را در خوشحالی ادا کرده بودم. امروز سوگند عالی‌ترین مقام را در سوگواری ادا می‌کنم. "

او افزود: "حالا زمان یکجا شدن است. زمان آن است که اختلافات خود را بدور افگنده و با عشق به همدیگر و با اعتماد به نفس به سوی آینده برویم. "

آقای مگوفلی در ماه اکتوبر سال گذشته دور دوم ریاست جمهوری خود را آغاز کرده بود و حالا، براساس قانون اساسی این کشور، قرار است باقی‌ماندهٔ ریاست جمهوری او را خانم حسن ادامه بدهد.

خانم حسن در سال ۲۰۱۵ به عنوان معاون رییس جمهور تانزانیا انتخاب شده بود.

XS
SM
MD
LG