لینک های دسترسی

Breaking News

عربستان برای بار نخست قرضه گرفت


عربستان سعودی برای بار نخست برای صندوق سرمایه گذاری عامه آن کشور قرضۀ ۱۱ میلیارد دالری گرفته است.

صندوق سرمایه گذاری عامۀ عربستان سعودی گفته است که این قرضه از منابع بین المللی گرفته شده است، اما جزئیات نداده است که کدام نهاد مالی جهانی آن را تمویل کرده است.

این اقدام بخشی از طرح های اصلاحی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، است که می خواهد اتکای اقتصاد کشورش به نفت را کاهش دهد و با ایجاد بزرگ شهرها و پروژه های بزرگ تکنالوژی اقتصاد عربستان را دگرگون سازد.

پیش از این صندوق سرمایه گذاری عامۀ عربستان از اسهام خود در شرکت نفت سعودی – ارامکو- میلیاردها دالر به دست می‌آورد، اما به گفتۀ مقام‌های سعودی "شرایط ناگوار بازار نفت" سبب شد تا این صندوق برای تمویل برنامه های خود، در پی منابع متفاوت مالی برآید.

صندوق سرمایه گذاری عامۀ عربستان سعودی گفته است که در چارچوب برنامۀ ابتکاری "سرمایه گذاری آینده" که در اکتوبر ۲۰۱۷ راه اندازی شد، دارایی این صندوق تا سال ۲۰۲۰ میلادی به ۴۰۰ میلیارد دالر خواهد رسید.

مجموع دارایی صندوق سرمایه گذاری عامۀ عربستان سعودی در حال حاضر ۲۳۰ میلیارد دالر است که بخش عمدۀ آن اسهام این صندوق در شرکت های بزرگ به ویژه شرکت های نفتی می باشد.

خبرگزاری اسوشیتدپرس گزارش داده است که اکنون این صندوق در نظر دارد که ۷۰ درصد اسهام خود در شرکت های نفتی عربستان را که بالغ بر ۷۰ میلیارد دالر می شود، به فروش برساند.

در عوض این صندوق مالی عامه در نظر دارد که در بخش های دیگر، مثل اوبر و ساختن شهرک بزرگی با هزینۀ ۵۰۰ میلیارد دالر در سواحل بحیرۀ سرخ، سرمایه گذاری کند.

صندوق بین المللی پول گفته است که صندوق سرمایه گذاری عامۀ عربستان سعودی از ۲۰۱۶ تا کنون به سرمایه گذاری ۹۵ میلیارد دالری در شرکت های مختلف تکنالوژی از جمله شرکت تولید موترهای برقی تزلا تعهد کرده است.

گزارش: اسوشیتدپرس

XS
SM
MD
LG