لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی‌ها از استعمال مواد مخدر در مکاتب بلخ


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

شماری از آموزگاران مکاتب بلخ از رو آوردن دانش آموزان به سگرت، نصوار، چرس و تابلیت نشه‌آور (K) نگران اند.

ریاست معارف بلخ می‌گوید که تلاش دارد با راه‌اندازی برنامه‌های آگاهی‌دهی از روآوردن دانش‌آموزان به مواد مخدر جلوگیری کنند.

اسدالله (نام مستعار) یکی از آموزگاران ولایت بلخ به صدای امریکا گفت که شماری از دانش‌آموزان در ساعت‌های درسی یا از مواد نشه‌آور مثل تابلیت (K) استفاده می‌کنند یا هم در حالت نشه وارد صنف‌های درسی می‌شوند.

دانش‌آموزان برخی از مکاتب در بلخ نیز از مصرف مواد مخدر و سایر دخانیات به صدای امریکا حکایت کردند.

حسیب الله و شبنم نام های مستعار دو دانش‌آموز یکی از مکاتب بلخ است که می‌گویند بارها گواه مصرف موادمخدر دانش‌آموزان بوده اند.

حسیب الله گفت: "ما در این اواخر شاهد بودیم که دانش آموزان در مکاتب در بیشتر مکاتب داخل شهر حتا از تابلیت (k) و مواد نشه آور استفاده می‌کنند که واقعاً این نگرانی جدی است."

او افزود که باید وزرات معارف و ریاست‌های معارف شهری و خانواده ها توجه بکنند که فرزندان شان به مواد مخدر متعاد نشوند.

شبم نیز از نگرانی هایش در این مورد به صدای امریکا گفت: "دانش‌آموزان که لباس مکتب در جان شان است، می‌بنیم که در دست شان سگرت می‌باشد و بعضی چیزهای دیگر نشه‌آور است که استفاده می‌کنند یعنی وضعیت خیلی نگران کننده است."

مسوولان معارف بلخ می‌گویند که تلاش‌ها برای جلوگیری مصرف مواد مخدر در میان دانش‌آموزان را آغاز کرده اند.

علی الله امیری، رییس معارف بلخ به صدای امریکا گفت که برنامه‌های آگاهی دهی از اضرار مواد مخدر را در مکاتب ولایت بلخ راه اندازی کرده اند.

او افزود: "این موضوع نگران کننده را همواره با شورا‌های مکاتب، والدین شاگردان،‌ وکلای گذر، شریک می‌سازیم. ضمناً در مورد اضرار مواد مخدر به شاگردان معلومات ارایه می‌شود. "

منتقدین می‌گویند که دسترسی آسان جوانان به این مواد و بی توجهی مسوولان باعث شده است که همه روزه ارقام معتادان در افغانستان افزایش یابد.

XS
SM
MD
LG