لینک های دسترسی

Breaking News

سرباز افغان شاگرد مکتب را در داخل صنف برهنه و عکسبرداری کرد


شاگردان یکی از مکاتب ولایت پکتیا
شاگردان یکی از مکاتب ولایت پکتیا

مقام‌های ولایت پکتیا مدعی اند که فرمانده نیروی ویژۀ افغان مستقر در آن ولایت یک شاگرد مکتب را ولسوالی زرمت آن ولایت ابتدا برهنه کرده و پس از عکسبرداری بر وی گلوله شلیک کرده است.

لقمان حکیم حکیمی رئیس معارف ولایت پکتیا به صدای امریکا گفت که در اعتراض به این "بی حرمتی" مکاتب ولسوالی زرمت بسته شده است.

آقای حکیمی گفت که در تشدد برخاسته از این رویداد، یک شاگرد مکتب در اثر لت و کوب و یک شاگرد دیگر به ضرب گلوله زخمی شد.

تنها مکاتب به این رویداد واکنش نشان نداده بلکه مردم محل نیز از وقوع آن به شدت خشمگین و بر آشفته شده اند.

یک باشندۀ زرمت به صدای امریکا گفت: "مکاتب برای سه روز مسدود شده، ولی اگر این فرد محاکمۀ علنی نشود و جزا داده نشود ما برای همیشه مکاتب را خواهیم بست. ما پسران و برادران خود را برای تعلیم به مکتب میفرستیم نه برای بی حیایی که لباس آنها کشیده شود و از آنها عکس گرفته شود".

کپتان اخلاص ولسوال زرمت در صحبت با صدای امریکا این رویداد را تایید کرد و گفت که امر دستگیری این منسوب نظامی را از مقام‌ها دریافت کرده است.

عبدالولی سهی معاون والی پکتیا گفت که تحقیقات از معلمان و شاگردان مکتب در پیوند با این رویداد ادامه دارد.

آقای سهی گفت:" اصلأ یک حرکت خلاف همه اصول بشری انجام شده است. ما به مردم اعلام میکنیم که در جلسه امنیتی امروز فیصله گردید تا این فرد دستگیر شود و در صورت تثبیت جرم، به سخت ترین جزا محکوم شود".

ولسوال زرمت مدعی است که سید عارف شیرزاد این فرمانده نیروهای ویژه قبل از این نیز به تخطی و ارتکاب جرایم متهم شده است. او افزود که مقام‌های ولایتی را از این مسایل آگاه ساخته است.

دفتر کمیسیون ساحوی مستقل حقوق بشر درین مورد اظهار تأثر نموده و خواستار توجه جدی حکومت برای جلوگیری از این گونه واقعات شده است.

XS
SM
MD
LG