لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان در بیانیۀ سالانۀ رئیس جمهور اوباما


قرار است باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، پنجمین سخنرانی سالانه اش را امشب در مقابل کانگرس امریکا ایراد کند.

این سخنرانی بیشتر بر مسایل داخلی از جمله اقتصاد، صحت و آموزش متمرکز است، اما انتظار می رود که سیاست ایالات متحده در قبال مسایل بین المللی از جمله افغانستان نیز در این سخنرانی گنجانیده شده باشد.

باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده در سخنرانی سالانه ۲۰۱۳ در کانگرس پیرامون مذاکرات در مورد توافقنامه امنیتی بین کابل و واشنگتن صحبت کرد - توافقنامه یی که تا حال بین دو کشور امضا نشده است. امتناع رئیس جمهور کرزی از امضای این سند مایۀ کشیدگی بی پیشینه در روابط بین افغانستان و ایالات متحده گردیده است.

با آنکه انتظار می رود آقای اوباما به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده در پنجمین سخنرانی سالانه اش در کانگرس طبق معمول بیشتر در مورد مسایل داخلی آن کشور صحبت کند، اما افغانستان و سرنوشت حضور بیش از یک دهه نیروهای امریکایی در آن کشور، ممکن بخش از سخنرانی او باشد.

احمد ادریس رحمانی تحلیل گر مسایل سیاسی مقیم ایالات متحده می گوید که با در نظر داشت اظهارات اخیر رابرت گیتس، وزیر دفاع پیشین ایالات متحده در کتاب خاطرات اش در ارتباط به باور نداشتن آقای اوباما به سیاست حکومت اش در قبال افغانستان و بی سرنوشتی امضای توافقنامه امنیتی بین کابل و واشنگتن، انتظار زیاد می رود که آقای اوباما در مورد جنگ افغانستان اظهار نظر کند.

ادریس به رادیو آشنا گفت "تمام مردم، نظامیان و سیاستمداران امریکا می خواهند موقف آقای اوباما را در قبال افغانستان بدانند. اما اگر به قدر کافی سایر مسایل داخلی مهمتر از سیاست خارجی در سخنرانی اش گنجانیده شده باشد، احتمال دارد که شاید بسیار زیرکانه از صحبت در مورد مسئله افغانستان فرار کند."

طویل ترین جنگ امریکا

جنگ افغانستان طولانی ترین مداخله نظامی امریکا در بیرون از مرز های آن کشور می باشد و قرار است نیروهای امریکایی در پایان سال جاری میلادی افغانستان را ترک نموده و نیروهای افغان مسئولیت کامل تامین امنیت در آن کشور را به عهده گیرند.

به گفته مایکل کوگلمن، پژوهشگر ارشد در مرکز بین المللی ودرو ولسن برای دانشمندان، ارتقای ظرفیت نیروی های امنیتی افغان ممکن بخش از سخنرانی امشب آقای اوباما در کانگرس باشد.

کوگلمن افزود "آقای اوباما ممکن در مورد چگونگی آغاز گرفتن مسئولیت تامین امنیت افغانستان توسط نیروهای امنیتی افغان و سایر دستاورد ها در آن کشور صحبت کند."

با تاخیر امضای توافقنامه امنیتی بین کابل و واشنگتن توسط رئیس جمهور کرزی گمانه زنی ها در مورد تطبیق "گزینه صفر" یا خروج کامل نیروهای امریکایی از افغانستان اوج گرفته است اما مایکل کوگلمن، پژوهشگر امریکایی می گوید که انتظار ندارد آقای اوباما در مورد تطبیق "گزینه صفر" و یا کدام موضوع غیر منتظره دیگر در مورد افغانستان در سخنرانی اش در کانگرس اظهار نظر کند.

این پژوهشگر امریکایی افزود که قصر سفید هنوز هم انتظار دارد تا آقای کرزی توافقنامه امنیتی را با واشنگتن امضا کند اما به گفته او در صورت عدم امضای آن توسط آقای کرزی، حکومت ایالات متحده نه تنها کدام تصمیم عجولانه در مورد باقی ماندن شماری از سربازان اش در افغانستان نخواهد گرفت، بلکه احتمالن تا انتخابات پیشروی ریاست جمهوری افغانستان منتظر خواهد ماند.

از جانب دیگر به گفته سید طیب جواد سفیر پیشین افغانستان در واشنگتن، مقام های قصر سفید در زمان که وی تصدی سفارت افغانستان را بعهده داشت همواره متن مرتبط با افغانستان در سخنرانی سالانه رئیس جمهور امریکا را با مقام های سفارت افغانستان پیش از پیش هم آهنگ می کردند.

اما مونیک مارکس، مسوول امور عامه در سفارت افغانستان در واشنگتن به صدای امریکا گفت که مقام های قصر سفید این بار در پیوند با سخنرانی رئیس جمهور اوباما در کانگرس، هیچ نکته یی را با سفارت افغانستان هم آهنگ نکرده اند.
XS
SM
MD
LG