لینک های دسترسی

Breaking News

توافق سوریه به پیگرد در مورد کاربرد سلاح کیمیایی


بشار الاسد رئیس جمهور سوریه
بشار الاسد رئیس جمهور سوریه
وزرات خارجه سوریه اعلام کرده که حکومت ان کشور امروز یکشنبه به مفتشین ملل متحد جهت تحقیق در ادعای استفاده از اسلحه کیمیایی و ورود به حومه دمشق اجازه داده است.

بر اساس اعلامیه وزرات خارجه سوریه توافق امروز در دمشق بین حکومت سوریه و سازمان ملل متحد در طول سفر آنجلا کین نماینده عالی سازمان ملل متحد برای خلع سلاح، صورت گرفت که اجازه می دهد تیم ملل متحد به رهبری پروفیسر سلستروم آیکی ادعای های مربوط به استفاده اسلحه کیمیایی را بررسی کند.

در همین حال وزیر دفاع ایالات متحده امریکا میگوید اردو اماده اقدام علیه سوریه است، در صورتیکه رئیس جمهور بارک اوباما تصمیم اجرای چنین اقدام را بگیرد.

چک هیگل در جریان سفرش به مالیزیا گفت که واشگنتن و متحدینش هنوز هم اسناد و شواهد پیرامون استفاده از اسلحه کیمیایی را در سوریه بررسی میکنند.

مشاورین ارشد رئیس جمهور بارک اوباما در امور اردو و امنیت ملی فهرست از گزینه ها را برای واکنش به رئیس جمهور بارک اوباما پیرامون استفاده از حمله احتمالی کیمیایی پیشکش کردند.

بر اساس اعلامیه قصر سفید در حالیکه اداره استخبارات ایالات متحده به کار شان روی حقایق ادامه میدهند، رئیس جمهور همچنین با دیوید کامرون، صدراعظم بریتانیا صحبت نموده است. هر دو رهبر در مورد اتهامات استفاده از اسلحه کیمیایی ابراز "نگرانی شدید" کرده اند.

این در حالیست که مطبوعات حکومتی سوریه، مخالفین را متهم به استفاده از سلاح کیمیایی علیه عساکر در تصادمات روز شنبه در منطقه جبار، دمشق میکنند.

گروه بین المللی داکتران بدون سرحد میگوید در سه شفاخانه ای که تحت سرپرستی آن ها در شرق دمشق میباشد حدود ۳۶۰۰ مریض که عوارض مسمومیت با گاز کشنده را داشتند، به انها مراجعه کردند. میگو ترزین، رئیس اداره بین المللی داکتران بدون سرحد می گوید: «به روز چهارشنبه یک تعداد چشمگیر از مریضان که عوارض مسمومیت با گاز کشنده را داشتند، در کمتر از سه ساعت به ما مراجعه کردند، این یک رویداد عادی نیست. ما مطمین هستیم، صد در صد مطمین هستیم که مواد سمی استفاده شده است، ولی نوعیت ان زهر تا کنون تائید نگردیده است.»

جامعه جهانی استفاده از اسلحه کیمیایی در سوریه را شدیداً تقبیح نموده است.
در عین حال یک قوماندان ایرانی روی اقدام احتمالی ایالات متحده امریکا علیه رژیم بشار الاسد، که از سوی ایران حمایت میشود، هشدار داد.
XS
SM
MD
LG