لینک های دسترسی

Breaking News

پیچیدگی بیشتر اوضاع در سوریه


شورای عالی سوریه جامعۀ بین المللی را ترغیب کرد تا اقدامات بیشتری بر ضد بشار الاسد و رژیم سوریه اتخاذ کنند.

تقاضای شورای عالی سوریه در حالی بیان می شود که یک روز پیش ماموریت ناظرین ملل متحد در سوریه به دلیل افزایش خشونت ها به تعلیق در آمد. این امر نشانۀ روشنی از ناکامی پلان صلح کوفی عنان، فرستادۀ بین المللی برای سوریه می باشد.

عبدالباسط سیدا، رییس شورای ملی سوریه روز یک شنبه در یک کنفرانس خبری در استانبول گفت که به اقدام فوری ملل متحد در خصوص سوریه نیاز است، هر چند که این سازمان تنها نهادی نیست که می تواند در این زمینه کمک کند.

سیدا اضافه کرد که در صورت رای منفی شورای امنیت سازمان ملل متحد، شورای ملی سوریه به گروه موسوم به دوستان سوریه رجوع خواهد کرد زیرا نمی توان این موضوع را برای نشست پاریس معطل ساخت.

از دو ماه به اینسو که قرار بود پلان صلح کوفی عنان عملی شود، صد ها نفر به شمول غیر نظامیان، مخالفین و نیرو های حکومتی سوریه کشته شده اند. اما خشونت ها در ماه جاری به گونۀ چشمگیری افزایش کسب کرده است، زیرا از یکسو مخالفین حکومت سوریه به گونۀ رسمی پابندی به پلان آتش بس عنان را ترک گفته و از سوی دیگر نیرو های حکومتی با استفاده از هیلیکوپتر ها و توپخانه مواضع مخالفین را زیر آتش گرفتند.

ملل متحد می گوید که نیرو های سوری در خشونت های 15 ماه گذشته بر ضد اقتدار بشار الاسد، حدود 10 هزار نفر را از بین برده اند. اما مقامات سوری اسلامگرایانی را که از حمایت خارجی برخوردار اند به ایجاد خشونت و کشتار مردم مقصر می دانند. حکومت سوریه ادعا دارد که در این مدت کم از کم 2600 پولیس و سرباز حکومتی کشته شده است.

XS
SM
MD
LG