لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا، کرد های سوری را تجهیز می کند


یک جنگجوی کرد سوری در شهر الطبقه سوریه
یک جنگجوی کرد سوری در شهر الطبقه سوریه

رئیس جمهور ایالات متحده به وزارت دفاع این کشور صلاحیت داده تا عناصر کردی نیروی دموکراتیک سوریه را تجهیز کند، اقدامی که واشنگتن را در تقابل با انقره، متحد ناتوی امریکا قرار می دهد.

دانا وایت، سخنگوی وزارت دفاع امریکا روز سه شنبه گفت، کرد ها که نیمی از جنگجویان نیروی دموکراتیک سوریه را تشکیل می دهند "در صورت لزوم برای اطمینان از پیروزی قطعی" علیه جنگجویان گروه داعش در رَقۀ سوریه، تجهیز خواهند شد.

آقای وایت گفت "اردوی دموکراتیک سوریه با پشیبانی فعال ایالات متحده و نیرو های ائتلاف، تنها نیروی زمینی است که می تواند به گونۀ موفقانه کنترول رقه را در آیندۀ نزدیک از گروه داعش به دست آورد."

شان سپایسر، سخنگوی قصرسفید احتمال برنامۀ تجهیز کرد های سوری را تایید کرد. یک مقام وزارت دفاع به صدای امریکا گفت که ایالات متحده به کرد ها در اطراف شهر رقه سلاح خفیفه، ماشیندار، مهمات، وسایط زریهی برای رویارویی با ماین های کنار جاده و تجهیزات ساختمانی را فراهم می کند.

واکنش انقره

ترکیه با کرد های سوری که حمایت ایالات متحده را با خود دارند و با گروه داعش می جنگند، مخالف است.

انقره جنگجویان کرد سوری را گروه دهشت افگن مرتبط با حزب کارگران کردستان می خواند. گروه دهشت افگنی که از سال ها به اینسو در جنگ با حکومت ترکیه قرار دارند.

آقای وایت، سخنگوی پنتاگون گفت که از نگرانی های امنیتی ترکیه "کاملاً آگاه" اند و ابراز اطمینان کرد که ایالات متحده به "جلوگیری از خطرات اضافی امنیتی و حراست از متحد ناتو امریکا متعهد است."

اقدام تازۀ قصرسفید، پشتیبانی از تمام اردوی دموکراتیک سوریه، کرد های سوری و ائتلاف عرب سوریه را فراهم می کند که نیرو های نظامی امریکا از ماه ها به اینسو علناً از آنها حمایت کرده است.

در ترکیب اردوی دموکراتیک سوریه حدود ۲۷ هزار جنگجوی کردی و ۲۳ هزار جنگجوی عرب حضور دارند.

XS
SM
MD
LG