لینک های دسترسی

Breaking News

خروج شهروندان از حلب سوریه متوقف شده است


جان ایگلند، مشاور حقوق بشری ملل متحد در امور سوریه می گوید، هفت صد هزار نفر در ١٥ منطقه تحت محاصره فراتر از حلب گیر مانده اند
جان ایگلند، مشاور حقوق بشری ملل متحد در امور سوریه می گوید، هفت صد هزار نفر در ١٥ منطقه تحت محاصره فراتر از حلب گیر مانده اند

خروج شهروندان از حلب سوریه به حالت تعلیق درآمده که باعث شده هزاران نفر در جنگ آن شهر گیر بمانند.

آواز انفجارات، روز جمعه در نزدیکی کاروان وسایط شنیده شده که ساکنین شهر را به بیرون از حلب انتقال می داد. رسانۀ دولتی سوریه گزارش می دهد که شورشیان توافق آتش بس را با حکومت نقض کرده اند. تاهنوز روشن نیست که تخلیه شهر چه زمانی دوباره آغاز می گردد.

در نوار ویدیویی مناطق شرق حلب مشاهده می شود که امبولانس ها و بس ها به منطقۀ تحت تصرف حکومت می رسند؛ جاییکه صدها نفر منتظر اند به ساحۀ دیگر تحت کنترول شورشیان منتقل شوند. بیش از ٣٠ هزار نفر انتظار می رود در چند روز آینده شرق حلب را ترک کنند.

جان ایگلند، مشاور حقوق بشری ملل متحد در امور سوریه گفت که افراد مریض، مجروح و کودکان در قدم نخست از منطقه تخلیه می گردند. آقای ایگلند به خاطر فقدان تلاش جامعۀ بین المللی به منظور جلوگیری از کشتار و تخریب شهر حلب و سایر نقاط تحت محاصرۀ سوریه، ابراز تاسف کرد.

آقای ایگلند می گوید"هفت صد هزار نفر در ١٥ منطقه تحت محاصره فراتر از حلب گیر مانده اند که خود یک نماد از فقدان حضور و فقدان حراست و حفاظت آنان است. تمام جوانب درگیر در میدان جنگ به ممانعت دسترسی کارمندان کمک های بشردوستانۀ بین المللی مجرم اند."

ایالات متحده و سایر کشور ها، روسیه را به کمک کردن اردوی سوریه در قتل عام غیرنظامیان محکوم کرده اند. مسکو به بهانۀ مبارزه با گروه داعش، در جنگ سوریه دخیل شد؛ اما، در حقیقت به دمشق حمایت نظامی را فراهم کرده است.

اشتن کارتر، وزیردفاع ایالات متحده می گوید که امریکا به آنچه می گوید عمل می کند.

آقای کارتر می گوید"ما با گروه داعش می جنگیم؛ آنچنانیکه می گوییم عمل هم می کنیم و به این کار نیاز است. روسیه به عوض اینکه آنچه ایجاب می کند انجام دهد، در جنگ داخلی سوریه به یک شیوۀ ظالمانه و غیرسودمند سهم گرفته است."

بشارالاسد، رئیس جمهور سوریه تصرف شرق حلب را ستود و آن را یک روز تاریخی خواند. تخمین می شود که ١٠٠٠ نفر به شمول زنان و کودکان در جریان محاصرۀ منطقۀ تحت تصرف حلب، کشته شده اند.

ویکتور پوژیخیر، جنرال اردوی روسی در روسیه می گوید که واحدات و ذخایر نظامی شورشیان را تخریب کرده اند.

این جنرال روسی می گوید"اردوی سوریه بیش از ٩٠٠ دهشت افگن را از بین برده و ده ها مراکز تجهیزات نظامی را تخریب کرده است."

جان کری، وزیر خارجۀ ایالات متحده، خواهان عبور مصؤون جنگجویان و غیرنظامیانی شد که می خواهند حلب را ترک کنند. او خواهان دسترسی کامل کارمندان امداد رسان به افرادی شد که در آن طرف مناطق تحت محاصرۀ سوریه حضور دارند.

وزیر خارجۀ امریکا گفت "و با این گام ها، اطمینان حاصل کردیم که کشتار و درد و رنج در سوریه می تواند پایان یابد و اگر روسیه و حکومت بشارالاسد بخواهند و به همچو یک کاری تصمیم بگیریند می تواند بسیار بسیار زود توقف یابد."

مقامات امریکایی می گویند که تصرف حلب توسط حکومت بشارالاسد نمی تواند به پایان جنگ داخلی سوریه دلالت کند؛ اما، تنها سازماندهی مذاکرات جدید صلح را برای آن کشور دشوار تر می سازد.

XS
SM
MD
LG