لینک های دسترسی

Breaking News

توافق روسیه و امریکا در مورد سلاح کیمیایی سوریه


جان کری وزیر خارجه ایالات متحده امریکا و سرگی لافروف همتای روسی اش گفتند در مورد اقداماتی که سوریه باید برای از بین بردن سلاح کیمیایی خود اتخاذ کند به موافقه رسیدند.

آقای کری گفت، مسکو و واشنگتن موافقه کرده اند که سوریه باید در جریان یک هفته یک فهرست جامع از تسلیحات خود را مشخص بسازد. آقای کری گفت جزئیات بیشتر در این مورد تا روز های دیگر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

یک دیپلومات ارشد ایالات متحده امریکا گفت پس از سومین روز مذاکرات سودمند در ژنیو بین وزرای خارجه روسیه و امریکا، دو کشور موافقه کردند که سوریه تا یک هفته دیگر فهرست کامل سلاح خود را تهیه کند و بدسترس آنها قرار دهد.

وزیر خارجه امریکا گفت: « ما متعهد هستیم تا بکوشیم که با هم یکجا کار کنیم، با آغاز پیشگامی در مورد سلاح کیمیایی، به این امید و آرزو که تلاش ها مثمر واقع گردد و صلح و ثبات را در این منطقه جنگ زده جهان ایجاد کند.»

این دو دیپلومات همراه با الاخضر الابراهیمی نماینده سازمان ملل متحد برای سوریه امروز پلان روسیه را در مورد سلاح کیمیایی سوریه در کنترول جامعۀ بین المللی، بحث می کنند.

وزیر خارجه روسیه گفت: « به اساس توافق با سازمان ملل، متخصصین ما باید با متخصصین سازمان منع سلاح کیمیایی، یک طرحی را ایجاد کنند تا این موضوع بصورت حرفه ای بزودی ممکن حل گردد.»

گسترش مذاکرات

به روز جمعه بان کی مون منشی عمومی سازمان ملل متحد با جان کری ملاقات کرد و گفت که مذاکرات نباید تنها روی سلاح کیمیایی محدود باشد. آقای بان گفت: « میدانم که آقایان لافروف و کری جداً در این راستا تلاش می کنند، امیدوار هستم نتیجه آن تنها حل موضوع سلاح کیمیایی نباشد، بلکه موضوع وسیعتر توافق سیاسی باشد که تاثیر مثبت روی اوضاع بشری داشته باشد.»

در عین زمان بارک اوباما رئیس جمهور امریکا به روز جمعه اظهار امیدواری کرد که مذاکرات جان کری با سرگی لافروف مثمر، قابل تصدیق و تطبیق باشد.

آقای اوباما در جریان ملاقات با شیخ صباح الاحمد الصباح امیر کویت گفت:« دو کشور ما موافق هستند که استفاده سلاح کیمیایی در سوریه یک جنایت بود، و این بسیار مهم است که جوامع بین المللی نه تنها مانع استفاده مجدد سلاح کیمیایی گردد، بلکه این سلاح باید از سوریه خارج ساخته شود.»

در همین حال ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در جریان مذاکرات منطقوی در قرغزستان نظر مشابه را بیان داشت: « همانطوریکه می دانید اقدام برای تحت کنترول قرار دادن سلاح کیمیایی سوریه جریان دارد ، و ما امیدوار هستیم که نتایج مثبت و راه حل صلح آمیز را برای بحرانات سوریه در قبال داشته باشد.»

این در حالیست که آقای بان به روز جمعه گفت بشار الاسد و حکومتش مسوول جنایات بی رحمانۀ جنگی است. آقای بان گفت: « اسد جرایم جنگی را علیه بشریت انجام داده است. مطمین هستم وقتی همه چیز پایان یافت اسد پاسخگو خواهد بود. اما در حال حاضر ما خواستار توقف جنگ و آغاز مذاکرات هستیم. »

قرار است وزیر خارجه امریکا به روز یک شنبه به اسرائیل سفر کند، و به روز دو شنبه با وزرای خارجه فرانسه، بریتانیه، و عربستان سعودی مذاکره کند.

احتمال اقدام نظامی

آقای اوباما به روز شنبه در سخنرانی هفته وار رادیویی خود گفت که با وجود تصمیم تسلیم کردن سلاح کیمیایی سوریه و احتمال یک راه حل دیپلماتیک، هنوز هم احتمال تهدید اقدام نظامی ایالات متحده موجود است.

رئیس جمهور اوباما همچنان گفت فشار روسیه بر سوریه برای تسلیم دهی سلاح کیمیایی آن کشور، که استفاده آن در ماه گذشته منجر به کشته شدن بیشتر از یک هزار سوری گردید، نشان دهنده تمایل جدید روسیه در پیوستن به جامعه بین المللی میباشد.

توافق روسیه و امریکا در مورد سلاح کیمیایی سوریه
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:12 0:00


آقای اوباما هفته گذشته گفت که رژیم اسد داشتن سلاح کیمیایی را رد می کرد اما امروز اقرار می کند که این سلاح را دارد.
XS
SM
MD
LG