لینک های دسترسی

Breaking News

ادامه جنگ ها در شهر حلب، سوریه


عساکر سوری در شهر حلب، سوریه
عساکر سوری در شهر حلب، سوریه

ملل متحد میگوید در حدود ۲۰۰ هزار نفر از اهالی حلب به خاطر وضعیت اسفناک شهر، پا به فرار گذاشته اند

ملل متحد میگوید در حدود ۲۰۰ هزار نفر از اهالی حلب به خاطر وضعیت اسفناک شهر، پا به فرار گذاشته اند.

تصاویر ویدویی غیر حرفوی روز دوشنبه، جنگ های خیابانی را در چندین محله شهر حلب نشان میدهد و عساکر حکومتی و مخالفین هر دو ادعا میکنند که کنترول ناحیه بسیار ستراتیژیک صلاح الدین را در اختیار دارند.

ابو فیرس یکی از سخنگویان اردوی آزادیبخش سوریه در حلب به تلویزیون الحره گفت که جنگ هنوز هم در ناحیه صلاح الدین ادامه دارد و مخالفین 60 در صد شهر را تحت کنترول دارند.

ابو فیرس میگوید اردوی آزادیبخش سوریه برای تسخیر آخرین پسته حکومتی در جاده بین حلب و شهرک سرحدی اندین، ترکیه، شدیداً جنگیدند. او میگوید مناطق حومه شهر حلب حال از موجودیت نیرو های حکومتی پاکسازی شده و سرکی که به جانب ترکیه میرود، کاملاً آزاد است .

در داخل شهر حلب، نیرو های حکومت حملات با راکت، بم دستی، توپ و تیراندازی توسط هلیکوپتر ها را بر نواحی تحت تسلط مخالفین افزایش داده اند.
مخالفین حکومت سوریه
مخالفین حکومت سوریه

ملل متحد میگوید در حدود 200 هزار نفر از اهالی حلب به خاطر وضعیت اسفناک شهر، پا به فرار گذاشته اند.

تلویزیون های عربی زبان گزارش میدهند که به هزاران نفر در داخل مکاتب و دیگر پناگاه های موقتی، مستقر شده اند، و برای کسانی که باقی مانده اند زندگی مشکل شده است. برق و آب آشامیدنی در بسیاری نقاط شهر حلب وجود نداشته و مردم به کمبود نان خشک و دیگر مواد غذایی دچار شده اند.

قوای حکومت بر علاوه حلب، شهر های دیگر چون درعا در جنوب، دیر الزور در شرق، حمص، رستان، و طلبسیه در نزدیکی شمال لبنان را همچنان هدف قرار میدهند.

فعالین میگویند عساکر به خانه های مردم در حومه شهر دمشق هم هجوم برده و تعدادی را توقیف نموده اند.
پیتر هارلینگ، تحلیل گر امور سوریه در گروه بحران بین المللی میگوید باوجود موفقیت مخالفین در حلب و اطراف آن، حکومت هنوز هم با قدرت تمام نظامی بر جا باقی است.

آنچه را ما شاهد هستیم، رژیمی با یک قوای نظامی قوی است، اما قدرتی نیست که قادر باشد در سراسر کشور جنگ کرده و دوباره مستقر گردد. ما شاهد مخالفین مسلحی هستیم که در حالت شکل گیری و قوی شدن است، و رژیم را در خاک خودش در شهر های بزرگ به آزمون گرفته است اما قادر به شکست رژیم نیست، و از جانبی حکومت هم دیگر در موقفی نیست تا آرامش را در سراسر کشور بر قرار نماید.

از جانب دیگر ترکیه هشدار داده است که شاید در امور سوریه مداخله نماید. ترکیه میگوید به شورشیان کردی اجازه نخواهد داد تا از قلمرو سوریه به حیث یک پایگاه استفاده کنند.

احمد داود گل، وزیر خارجه ترکیه روز یکشنبه این هشدار را اعلام نمود.
احمد داود گل، وزیر خارجه ترکیه
احمد داود گل، وزیر خارجه ترکیه

داود گل گفت ما اجازه ایجاد تاسیسات دهشت افگنی را چی که القاعده باشد و یا پی کی کی، در نزدیکی سرحدات خود نخواهیم داد. ما کاملاً این حق را داریم. این مسله برای ما از نظر امنیت ملی حایز اهمیت است و ما هر اقدامی را که نیاز باشد خواهیم نمود.

پی کی کی در ترکیه و جامعه جهانی به عنوان یک گروه دهشت افگن شناخته میشود که در سال ۱۹۸۴ در ساحه کرد نشین جنوب شرقی ترکیه علیه آن کشور قیام نمودند. در این شورش ها تا به حال ۴۵ هزار نفر کشته شده است.
XS
SM
MD
LG