لینک های دسترسی

Breaking News

حذف نام رهبر مخالفان تاجکستان از فهرست افراد تحت تعقیب انترپول


محی الدین کبیری، رهبر حزب مخالف حکومت تاجکستان می گوید که نام او از فهرست افراد تحت تعقیب انترپول یا پولیس بین المللی حذف شده است.

آقای کبیری که رهبری حزب نهضت اسلامی تاجکستان را بر عهده دارد به خبرگزاری رویترز گفته است که حذف نام او از این فهرست اکنون به وی اجازه می دهد تا فعالانه تر برای ایجاد یک ایتلاف مخالف حکومت تاجکستان کار کند.

فعالیت حزب نهضت اسلامی تاجکستان در سال ۲۰۱۵ پس از آن ممنوع اعلام شد که دوشنبه این حزب را به دست داشتن در یک کودتای ناکام علیه حکومت آن کشور متهم کرد.

به دنبال ممنوع شدن فعالیت این حزب، بسیاری از رهبران این حزب به شمول محی الدین کبیری تاجکستان را ترک کردند.

حزب نهضت اسلامی تاجکستان دخالت در کودتای ۲۰۱۵ را رد کرده است.

به گفته آقای کبیری، هدف این حزب ممانعت از افزایش و انحصار قدرت توسط امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجکستان و جلوگیری از میراثی ساختن کرسی ریاست جمهوری آن کشور است.

کبیری که اکنون در اروپای غربی بسر می برد همچنین افزود که او می خواهد با ایجاد یک ایتلاف متشکل از "گروه های سکولار، میانه رو و مذهبی" تنها از طریق "راه های مسالمت آمیز و مشروع" خواستار تغییرات در حکومت تاجکستان شود.

نام کبیری در سپمتبر ۲۰۱۶ در فهرست افراد تحت تعقیب انترپول درج شد. به گفته او نام ۴۰ عضو دیگر حزب نهضت اسلامی تاجکستان نیز در این فهرست قرار دارد.

انترپول تا کنون در این مورد اظهار نظر نکرده و وزارت داخله تاجکستان از حذف نام رهبر مخالفین آن کشور از فهرست افراد تحت تعقیب انترپول اظهار بی اطلاعی کرده است.

امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجکستان از سال ۱۹۹۲ تا کنون قدرت را در آن کشور در دست دارد.

او در جنوری ۲۰۱۷ رستم امامعلی، پسر ۳۰ ساله خود را به حیث شهردار دوشنبه تعین کرد – اقدامی که بسیاری آنرا به مثابه تلاش رئیس جمهور رحمان به منظور آماده کردن پسرش برای کرسی ریاست جمهوری تاجکستان تلقی می کنند.

دوره کنونی ریاست جمهوری امامعلی رحمان در ۲۰۲۰ به پایان می رسد.

XS
SM
MD
LG