لینک های دسترسی

Breaking News

ملاقات طالبان با حکومت افغانستان در دوبی


آرشیف: دفتر سیاسی طالبان در دوحه
آرشیف: دفتر سیاسی طالبان در دوحه
طالبان صحبت های سری را با نمایندگان حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان برگزار کرده اند تا تلاشی باشد در راستای آغاز روند صلح که در آغازین لحظات خود با بن بست مواجه شد.

مقامات افغان و طالبان می گویند که مذاکرات طالبان با اعضای شورای صلح افغانستان به صورت غیر رسمی و ابتدایی بوده و به مثابۀ تلاشی به منظور موافقت روی شرایط مذاکرات رسمی می باشد.

حبیب الله فوزی یک دپلومات پیشین طالبان و اکنون عضو شورای عالی صلح افغانستان به اسوشیتدپرس گفت که بعضی از افراد این شورا به طور انفرادی با طالبان در عربستان سعودی دیدار کرده اند، اما زمان و نام آن افراد را مشخص نساخت.

جانان موسی زی سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان روز یکشنبه گفت که حکومت افغانستان در میان طالبان به طور قطع با برخی از رهبران و اشخاص آن گروه در ارتباط است.

آقای موسی زی گفت که در میان گروه های ارشد طالبان کسانی اند که خواهان ارتباطات نزدیک با حکومت افغانستان می باشد اما هراس دارند که در صورت افشای نام شان به مرگ، زندان و تهدید رو به رو شوند؛ سرنوشتی که رهبران و شخصیت های برجستۀ طالبان و خانواده هایشان در گذشته باآن رو به رو شده بودند.

یک نمایندۀ طالبان در شهر دوحۀ قطر در مصاحبه یی با اسوشیتدپرس در اسلام آباد پاکستان از ملاقات ملا عباس ستانکزی مذاکره کنندۀ طالبان در ماه گذشته با یک عضو ارشد شورای عالی صلح در دوبی خبر داد.

نمایندۀ طالبان مذاکرات را هموار سازی اختلافات برای آغاز مذاکرات رسمی میان دو طرف عنوان کرده است.

در آن مذاکرات ستانکزی گفته است که طالبان روی چگونگی استفاده از بیرق و نام دفتر سازش نکرده و هم صلاح الدین ربانی رئیس شورای صلح را به خاطر سابقۀ مخالفت پدرش با طالبان یک شخصیت جنجال برانگیز خوانده است.

امتیاز طلبی طالبان

ملا ستانکزی در ملاقات دوبی گفته است که طالبان به استثنای سه مورد بر مذاکره روی قانون اساسی افغانستان آماده اند. وی موارد متذکره را مشخص نساخته است.

به گفتۀ نمایندۀ طالبان در دوبی، رهبری طالبان آماده اند اشتباه خود را در عدم دسترسی دختران به تحصیل و سیاست بپذیرند ولی با حضور زنان به حیث وکیل پارلمان موافقت دارند.

آقای ستانکزی در نشست دوبی گفته است که آمادۀ اشتراک در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده نبوده و برای دور بعدی فکر می کنند.

اما به گفتۀ ملا عباس ستانکزی برندۀ انتخابات سال آیندۀ ریاست جمهوری افغانستان در راس یک حکومت موقت قرار گیرد و انتخابات بعدی درست بعد از خروج نیرو های خارجی در اخیر سال 2014 از افغانستان راه اندازی شود.

این نمایندۀ طالبان در اسلام آباد که نخواسته است نامش افشا شود می گوید که تحریک طالبان خواهان حضور بیشتر نیرو های خارجی بعد از 2014 در افغانستان نیستند.

به گفتۀ نمایندۀ طالبان با وجود اختلافات موجود میان دو طرف و اعتبار کمی که طالبان بالای حکومت کرزی دارد مذاکرات به زودی از سر گرفته خواهد شد.

این نمایندۀ طالبان می گوید که پاکستان با طالبان صحبت کرده و به آنان مشوره می دهد. او می افزاید که طالبان تلاش دارند تا اختلافات موجود در صفوف خود را نیز از میان بردارند.

گزارش اسوشیتدپرس
مترجم: قدیر مشرف
XS
SM
MD
LG