لینک های دسترسی

Breaking News

چانه زنی با روسیه، آزمون مهارت دپلوماتیک تلرسن


آقای تلرسن گفته است که روسیه را به بازنگری حمایت آن کشور از روسیه ترغیب خواهد کرد
آقای تلرسن گفته است که روسیه را به بازنگری حمایت آن کشور از روسیه ترغیب خواهد کرد

دیدار ریکس تلرسن، وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا، توأم با آزمون‌های متعددی خواهد بود؛ از فن دپلوماتیک آقای تلرسن گرفته تا بررسی تمایل دو طرف به ختم جنگ داخلی در سوریه.

پیش از حملۀ راکتی ایالات متحده بر پایگاه هوایی قوای وفادار به بشار الاسد رئیس جمهور سوریه، مشخص بود که مسایلی چون مداخلۀ روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ ایالات متحده، تخطی مسکو از پیمان کنترول تسلیحات و همکاری احتمالی روسیه در جنگ بر ضد گروه دولت اسلامی یا داعش، در اجندای سفر آقای تلرسن جا خواهد داشت.

بدون شک، پس از رویدادهای یک هفتۀ اخیر، اکنون بحث در مورد تخریب ذخایر باقیماندۀ اسلحۀ کیمیایی رژیم اسد و اعمال فشار بر وی برای بحث در مورد آیندۀ سوریه در صدر اجندای آقای تلرسن در سفرش به مسکو خواهد بود که قرار است به تاریخ ۱۲ اپریل صورت گیرد.

با آنکه روسیه پشتیبان سرسخت بشارالاسد است، به گفتۀ آقای تلرسن مدارک موثق در دست نیست که گویا روسیه پیش از کاربرد اسلحۀ کیمیایی از سوی نیروهای سوریه، از این امر آگاهی داشته است، اما آقای تلرسن تاکید کرده است که مسکو را به بازنگری حمایت از اسد، ترغیب خواهد کرد.

اما، چانه زنی با مقام‌های روس آزمون بزرگ مهارت‌های دپلوماتیک آقای تلرسن نیز خواهد بود. کسیکه در گذشته به صفت متصدی یک شرکت نفتی تجربۀ معامله با روس‌ها را داد، اما هیچ گونه تجربۀ سیاسی تعامل با آنان را ندارد.

برخی آگاهان سیاسی در ایالات متحده می‌گویند که حملۀ اخیر ایالات متحده بر پایگاه هوایی قوای وفادار به اسد که هدف آن بازداشتن اسد از کاربرد اسلحۀ کیمیایی بود، آقای تلرسن را در دیدارش اش با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور و سرگی لاوروف وزیر خارجۀ روسیه، اعتبار و جایگاه بهتری خواهد بخشید.

انتونی بلینکن، معاون پیشین وزارت خارجۀ ایالات متحده، به خبرگزاری رویترز گفته است که نمایش عملی تمایل حکومت دونالد ترمپ به کاربرد نیرو، در دپلوماسی این کشور نیز نفوذ داشته و این پیام را به روسیه می رساند که از حمایت بی دریغ خود به اسد حساب خواهد داد و نیز اینکه ایالات متحده از حملات احتمالی بیشتر بر اسد پرهیز نخواهد کرد.

روسیه حملات راکتی ایالات متحده به پایگاه هوایی سوریه را غیرقانونی خوانده و رئیس جمهور پوتین گفته است که این حمله روابط مسکو و واشنگتن را آسیب خواهد رساند. مسکو همچنان گفته است که مجراهای نظامی را برای تفاهم با ایالات متحده باز نگه می‌دارد.

اما وضعیت کنونی روابط روسیه و امریکا گردش پیش بینی ناشده برای آقای ترمپ دارد، کسیکه بار بار در جریان کارزار انتخاباتی اش از آقای پوتین تمجید کرد و گفت که برای شکست دادن گروه دولت اسلامی، آمادۀ همکاری نزدیک با پوتین است.

الکساندر ورشبو، سفیر پیشین ایالات متحده در روسیه، هنوز هم در مورد روابط مسکو و واشنگتن خوشبین است و استدلال می کند که روس‌ها هنوز هم از همکاری با حکومت رئیس جمهور ترمپ، انصراف نکرده اند. او افزود پس از حملۀ امریکا نه در روابط دو کشور تغییر وارد شد و نه هم سفر از قبل برنامه ریزی شدۀ آقای تلرسن فسخ شد.

شمار دیگر کارشناسان امریکایی به سفر آقای تلرسن را به ویژه پس از حملۀ اخیر راکتی ایالات متحده، حتا برای روسیه نیز سودمند و کارساز می دانند.

اندرو تبلر، پژوهشگر در انستیتیوت مطالعات شرق نزدیک، می گوید که روسیه به خاطر کشاندن اسد به میز مذاکرات آنهم با روش مستدل و منطقی، دردسر زیادی داشته است.

تبلر گفت "اکنون روس‌ها به حملات بیشتر راکتی ایالات متحده به عنوان بهای انعطاف ناپذیری اسد اشاره خواهند کرد".

گزارش: خبرگزاری رویترز

XS
SM
MD
LG