لینک های دسترسی

Breaking News

اولین واقعۀ مثبت پولیو در ۲۰۱۷ در کندهار ثبت شد


کودک مصاب به پولیو یک دختر نُه ماهه می‌باشد.
کودک مصاب به پولیو یک دختر نُه ماهه می‌باشد.

مقامات صحی در ولایت کندهار می‌گویند، اولین واقعۀ مثبت فلج اطفال یا پولیو در ساحۀ "لویه ویاله" شهر کندهار در سال روان میلادی ثبت شد.

به گفتۀ مقامات، کودکی که به فلج مبتلا شده است، یک کودک یازده ماهه می‌باشد که خانواده‌اش در ساحۀ "لویه ویاله" شهر کندهار زندگی می‌کند.

لویه ویاله، در شمال شهر کندهار جایی پرنفوسی است که در سال‌های گذشته نیز شاهد واقعات مثبت پولیو بود.

سید کمال‌شاه یک مسؤول بخش واکسین ادارۀ حمایت از اطفال سازمان ملل متحد (یونیسف)، به صدای امریکا ثبت این واقعۀ تازه مثبت پولیو را تأیید کرد.

او گفت "این اولین واقعه در این سال است که ما نگرانیم و واقعۀ مثبت نشان می‌دهد که در ساحه هنوز هم ویروس وجود دارد و باید تمام خانواده‌های ساکن در این منطقه، با دیدن این نمونه، حتماً تمامی کودکان شان را واکسین کنند".

مسؤول بخش واکسین ادارۀ حمایت از اطفال سازمان ملل متحد گفت، محیط مناسب ویروس پولیو در پاکستان وجود دارد و واقعۀ تازه مثبت پولیو هم ثبت شده است.

او نگرانی کرد که کودکان با رفتن به آن کشور، با تهدید ویروس پولیو مواجه خواهند شد.

احمدشاه مسؤول بخش پروگرام واکسین پولیو در ریاست صحت عامۀ کندهار به صدای امریکا گفت، ساحۀ "لویه ویاله" در منطقه "اده حکیم"، در حدود ۱۴ خانواده زندگی می‌کنند که تطبیق واکسین را بر اطفال شان اجازه نمی‌دهند؛ اما با ثبت واقعۀ جدید، چهار خانواده دست از مخالفت کشیده اند.

این اولین واقعۀ مثبت پولیو در افغانستان در سال 2017 است، سال گذشته در این کشور ۱۳ واقعۀ مثبت پولیو ثبت شده بود که یکی آن در ولسوالی شاه ولی‌کوت کندهار شناسایی گردید.

کودک مبتلا به پولیو، راضیه نام دارد که پدرش با واکسین مخالفت می‌کرد.

خانوادۀ این کودک مبتلا به بیماری پولیو، می‌گویند، راضیه را سه بار به دور از چشم پدرش واکسین کرده اند.

راضیه سه هفته پیش به پولیو مبتلا شده است.

لعل‌محمد کاکای این کودک به صدای امریکا گفت، پدر و مادرکلان راضیه با واکسین شدیداً مخالفت داشتند؛ اما حالا با مبتلاشدن کودک شان به پولیو، غمگین شده اند.

تاج‌محمد پدر این کودک، در صحبت به صدای امریکا گفت، پنج پسر و یک دختر دارد که حالا دخترش به پولیو مبتلا گردیده است.

او از این که قبلاً با تطبیق واکسین بر کودکانش مخالفت می‌کرد، اظهار پشیمانی کرد "حالا بسیار پشیمانم، اگر واکسین می‌کردم، دختر تندرست و سلامت می‌بود؛ اما حالا تمام کودکانم را واکسین می‌کنم".

افغانستان، پاکستان و نایجریا سه کشوری در جهان اند که هنوز هم ویروس پولیو زندگی کودکان را در این کشورها تهدید می‌کند.

XS
SM
MD
LG