لینک های دسترسی

Breaking News

موجودیت گروه های تندرو 'تهدید اقتصادی' به جنوب آسیا


یک مقام ارشد امریکایی می گوید که موجودیت گروه های جینایی و دهشت افگن اقتصاد کشور های منطقۀ جنوب آسیا را تهدید می کند.

جنرال مایکل فلن، رئیس اداره استخبارات نظامی ایالات متحده می گوید گروه های افراطی و تندرو علاوه بر ایجاد مشکلات امنیتی "تهدیدی برای ارتباطات داخلی بین این کشور ها می باشند... ارتباطاتی که برای بقای منطقه مهم است."

این مقام ارشد امریکایی می گوید که شیوۀ روابط متداوم بین گروه های تندرو و دهشت افگن تغییر خورده، اما به اهداف آنها، یعنی بی ثباتی منطقه، تا هنوز کمک می کند و عمده ترین مایۀ الهام آنها اکنون خروج قوای خارجی از افغانستان می باشد.

جنوب آسیا، نقطۀ تحولات سیاسی

در گزارش جدید یک نهاد پژوهشی در واشنگتن آمده که کشور های جنوب آسیا به سرعت به جانب تغییر و تحول در حرکت است. روند انتقال در افغانستان همراه با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان سر راه است، رهبران جدید در پاکستان، افغانستان و بنگله دیش ظهور خواهند نمود، پارلمان جدیدی در هند کار را آغاز خواهد کرد و نیپال در تصویب قانون اساسی جدید به بن بست مواجه شده است.

در پاکستان، جنرال اشفاق پرویز کیانی مرد مقتدر اردوی آن کشور در نومبر سال روان از کار کنار خواهد رفت.

گزارش مرکز ستراتژیک و مطالعات بین المللی میرساند که موجودیت فقر گسترده در منطقه، اذهان عامه را وادار ساخته تا پذیرای استدلال و مفکوره های این گروه ها باشند.

فساد در تمام سطوح حکومت پاکستان و عدم موجودیت تعداد کافی نهاد های تعلیمی، منجر به ایجاد هزاران مدرسه مذهبی گردیده و تعداد کثیری از نوجوانان را با مفکوره های افراطی آشنا نموده و در نهایت آنان را به سوی خشونت سوق داده است.

زمنیه های فراوان برای رشد تندوران

طبق گزارش این مرکز پژوهشی، حکومات ضعیف در منطقه، موجودیت اقوام مختلف، و مهیا بودن هر نوع سلاح از وادی ترای نیپال تا دهلیز سرخ هند تا مناطق قبایلی پاکستان و یا ولایت سرشار از مواد مخدر هلمند در افغانستان، این گروه های تبه کار و افراطی را فرصت فعالیت بیشتر را می دهد.

گریچن پیترز، نویسنده کتابی به نام "دانه های دهشت" در نشست این نهاد پژوهشی در واشنگتن گفت باوجودیکه هدف گروه های تندرو در افغانستان و پاکستان بیشتر ریشه های مذهبی دارد، تمایل آنان حال به سوی منفعت جویی مالی تغییر یافته است.

خانم پیترز علاوه می کند "تبادلات مالی و پول های که به بانک ها در مناطق قبایلی پاکستان سپرده می شود، به مراتب بیشتر از مبالغی است که به بانک های لاهور سپرده می شود."

گزارش مرکز ستراتیژیک و مطالعات بین المللی بیانگر اقتصاد روبه سقوط پاکستان بوده و اینکه چگونه میزان تبادلات و سپرده های بانکی در آن کشور از سال ۲۰۰۱ تا به حال در حدود ۲۶۹ در صد ارتقا نموده، و همچنین نمایانگر موجودیت فعالیت های چشم گیر جنایی و غیر قانونی می باشد.

گزارش می گوید جامعه جهانی با کوته بینی و پاسخ گویی به نیازمندی ها فوری و اهداف کوتاه مدت، تصویر بزرگتر منطقه و تهدیدی را که از جانب این گروه ها متوجه جهان است، نادیده گرفته است.

تغییر دید از جنوب آسیا و مشکلات آن

جنرال مایکل فلن، رئیس اداره استخبارات نظامی ایالات متحده می گوید برای رسیدگی به این آزمون بزرگ، تشکیلات اداره او گسترده تر و توجه روی منطقه جنوب آسیا عمیقتر گردیده است.

ستیفن تانکل از نهاد پژوهشی کارنگی می گوید که تعدادی از تندروان به روند مصالحه داخل نشده و خشونت ها را یا به مسایل داخلی پاکستان و یا به جانب هند معطوف خواهند داشت. اما او اشاره میکند که هند هم آرام نخواهد نشست.

آقای تانکل می گوید استقرار لشکر طیبه در ولایات کنر و نورستان در افغانستان هم تهدیدی برای پاکستان به شمار میرود زیرا نفوذ آی اس آی بر آنان کاهش خواهد یافت.

پیشنهادات این نهاد پژوهشی برای رسیدگی به آزمون افراطیت و تندروان در منطقه، شامل ادامه تخصیص منابع کافی استخباراتی برای نظارت از این گروه ها، مقید ساختن ساحۀ فعالیت و عواید شان، و تقویت روابط همکاری ها بین حکومات و ادارات استخباراتی کشور های منطقه و جهان می باشد.
  • 16x9 Image

    ژیلا سمیعی - واشنگتن

    گوینده، مجری و تهیه کننده پیشین در رادیو کابل که بیشتر از ده سال است در بخش دری رادیو آشنا صدای امریکا، ایفای وظیفه می کند.

XS
SM
MD
LG