لینک های دسترسی

Breaking News

پیروزی دموکراتان در برابر هم حزبی های دونالد ترمپ


نشانه های انتخابات قسمی دیروز میتواند بیانگر طرز دید رأی دهندگان به رئیس جمهور ترمپ و زنگ خطر برای جمهوریخواهان باشد
نشانه های انتخابات قسمی دیروز میتواند بیانگر طرز دید رأی دهندگان به رئیس جمهور ترمپ و زنگ خطر برای جمهوریخواهان باشد

یک سال قبل، در همین روز، یعنی به تاریخ هشتم ماه نوامبر سال ۲۰۱۶، دونالد ترمپ در انتخابات ریاست جمهوری، هیلری کلنتن رقیب دموکرات خود را شکست داد و رئیس جمهور جدید ایالات متحده انتخاب گردید.

پیروزی تکاندهندۀ ترمپ در آن انتخابات، سیاست امریکا و در نتیجه، اوضاع سیاسی جهان را تا حدی دگرگون ساخت. با گذشت یک سال از آن پیروزی، حزب جمهوریخواهِ ترمپ، دیروز در انتخابات قسمی اما مهم ایالتی، در ورجینیا و نیوجرسی، و نیز انتخابات شهری نیویارک، شکست خورد.

در ایالت ورجینیا، رالف نورتام توانست با شکست دادن اید گلیسپی، کاندید حزب جمهوریخواه، کرسی والی ورجینیا را برنده شود. پیام پیروزی او، به طور غیرمستقیم، انتقاد از سیاست های ترمپ بود.

رالف نورتام، والی جدید ورجینیا، با خانم اش دوروتی
رالف نورتام، والی جدید ورجینیا، با خانم اش دوروتی

دونالد ترمپ ملامتی باخت جمهوریخواهان در ورجنیا را به دوش کاندید جمهوریخواه انداخت و در تویتر نوشت که "اید گلیسپی سخت کوشید، اما به من و به آنچه من عقیده دارم، رو نیاورد.»

در نیویارک، بزرگترین شهر ایالات متحده، بل دی بلازیو، بازهم از حزب دموکرات، توانست برندۀ انتخابات شاروالی گردد.

در ایالت نیوجرسی نیز فِل مورفی، کاندید دیگر دموکرات، با شکست دادن رقیب جمهوریخواهش، والی نیوجرسی تعیین شد.

فِل مورفی, والی منتخب نیوجرسی
فِل مورفی, والی منتخب نیوجرسی

همچنان راوی بهالای سیکهـ از حزب دموکرات توانست درانتخابات شاروالی شهر هوبوکِن ایالت نیوجرسی پیروز گردد.

اولین شاروال سیکهـ شهر هوبوکن در ایالت نیوجرسی
اولین شاروال سیکهـ شهر هوبوکن در ایالت نیوجرسی

​همچنان در ورجینیا، کاندید دموکرات، دانیکا رووِم، که یک فردِ تغییرجنسیت یافته است، با انتخاب شدن به مجلس نمایندگان ایالتی تاریخ ساز شد.

نشانه های انتخابات قسمی دیروز در شهر نیویارک و دو ایالت عمدۀ امریکا، می تواند بیانگر طرز دید رأی دهندگان به رئیس جمهور ترمپ و زنگ خطر برای جمهوریخواهان باشد، زیرا سال آینده انتخابات میان دوره ای کانگرس ایالات متحده در راه است.

یک سال پیش، به تاریخ هشتم نوامبر، که دونالد ترمپ با نتایج تکاندهندۀ انتخابات ریاست جمهوری به حیث چهل و پنجمین رئیس جمهور ایالات متحده انتخاب گردید، به مردم پیام اتحاد را داد، ولی در ۹ ماه نخست ریاست جمهوری ترمپ، اوضاع اکثراً متشنج جلوه داد.

پیروزی و ناکامی

باوجود آن که رئیس جمهور ترمپ از آغاز کار ریاست جمهوری تا حال بر بعضی وعده های انتخاباتی اش وفا کرده، اما در برآوردن سایر وعده هایش ناکام ماند.

عمده ترین پیروزی اش در اوایل، تعیین نیل گورسچ ِ محافظه کار، به حیث عضو شورای محکمۀ عالی بود. در رونق اقتصاد و بازار های اسهام، و نیز در دست آورد های نظامی علیه گروه داعش نیز موفقیت هایی داشته است.

به باور تحلیلگران مهمترین ناکامی دونالد ترمپ تا حال این بوده که قانون خدمات صحی توشیح شده از سوی اوباما را لغو نتوانسته است.

عادت ترمپ به نوشتن تویت ها نیز گاه ناگاه، بحث های فراوانی را دامن زده است، و نیز تبصره های او در پی مظاهرات خشونت آمیز شارلتزویل، جنجال ساز شد.

لاری ساباتو از پوهنتون ورجینیا می گوید، أوضاع متلاطم سیاسی وعدم پیروزی در کانگرس، محبوبیت ترمپ را پایین آورده است. اما ماتیو دالک از پوهنتون جورج واشنگتن می گوید، گردهمایی های کمپاین گونۀ ترمپ و تویت های او، طرفداران سرسخت مفکورۀ او را همچنان به او وفادار نگهداشته است.

در کنار این همه، اتهام زنی های رسمی هیئت حقیقت یاب در قضیۀ مداخلۀ روسیه در انتخابات امریکا نیز قصر سفید را تحت تأثیر قرار داده و معلوم نیست که سرنوشت ریاست جمهوری ترمپ با آن چه خواهد شد.

شکست جمهوریخواهان یکسال پس از انتخاب دونالد ترمپ
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:47 0:00

XS
SM
MD
LG