لینک های دسترسی

Breaking News

خاموشی ترکیه علیه ممنوعیت سفر مسلمانان به ایالات متحده


واشنگتن و انقره روی مبارزۀ مشترک علیه گروه داعش در سوریه توافق کردند.
واشنگتن و انقره روی مبارزۀ مشترک علیه گروه داعش در سوریه توافق کردند.

قصرسفید، تماس تیلفونی ۴۵ دقیقه یی روسای جمهور ایالات متحده و ترکیه را سازنده توصیف کرد.

این تماس در حالی صورت می گیرد که باوجود تداوم جنجال ها روی وضع ممنوعیت موقتی شهروندان هفت کشور عمدتاً مسلمان نشین؛ رئيس جمهور ترکیه در این راستا موقف خاموشانه یی را اختیار کرده است.

رجب طیب اردوغان معمولا در جملۀ نخستین افرادی است که علیه بی عدالتی ها در برابر مسلمانان و اسلام هراسی آواز بلند کرده است؛ اما، سلی اوزل، کارشناس روابط بین المللی در پوهنتون قادر استنبول می گوید که این بار آقای اردوغان به دلیل نامشخصی "موقف آرامتری" را اختیار کرده است.

آقای اوزل می گوید "این عملکرد، سکوت مرگبار در مورد ترمپ می باشد. اگر حامی اردوغان می بودم می گفتم که سکوت او مایوس کننده و مایۀ دلشکستگی است. اما باید گفت که واضح است مقامات ترکی نمی خواهند با ترمپ از حد بگذرند - زیرا توقعاتی از آقای ترمپ برده می شود. "

این تحلیلگر روابط بین المللی علاوه کرد "شما می دانید که ترمپ این وضعیت را جبران می کند از این رو اردوغان خاموش است."

یکی از توقعات کلیدی اردوغان ختم حمایت نظامی ایالات متحده از " وای پی دی" یا حزب دموکراتیک سوریه می باشد. نیروهای این حزب در حال حاضر برای تسخیر دوباره شهر رقه – رهبری جنگ را به دوش دارند. رقه پایتخت خود خوانده دولت اسلامی می باشد.

وزارت دفاع ایالات متحده امریکا ماه گذشته وسایط نقلیه نظامی را به نیروهای ایتلاف به شمول شورشیان " وای پی دی " ارسال داشت.

این اقدام ایالات متحده زنگ خطر برای انقره پنداشته می شود، به خاطریکه ترکیه ادعا می کند گروه "وای پی دی" از " پی کی کی " حمایت می نماید - گروه که علیه حکومت ترکیه به منظور حقوق بیشتر اقلیت کرد ها در مبارزه است.

سنان اوغلو، آگاه مسایل منظقه ای از انستیوت کارنیگی در بروکسل در مورد اینکه تا چه اندازه اقدامات ترمپ روابط آیندۀ دو جانبه بین دو کشور را تعین می کند- می گوید درصورتیکه اداره جدید ایالات متحده در اوایل روز های کاری اش –به گروه شورشی دموکراتیک سوری تجهیزات نظامی ارسال می دارد، یقینا این امر – پیام دوستانه یی را به انقره نمی فرستد و همچنان مهم است تا فهمیده شود که روابط دوجانبه چگونه ادامه می یابد.

تحلیلگران می گویند ایالات متحده همین اکنون از میدان های هوایی ترکیه برای حملات هوایی علیه گروه داعش استفاه می کند؛ در کنار این، موقف گیری انقره برای مهار نفوذ رو به رشد ایران در منطقه می تواند برای واشنگتن حایز اهمیت باشد.

تماس تلیفونی میان رهبران دو متحد دیرینه و قوی ناتو در حالی صورت می گیرد که روابط این دو کشور روی استرداد فتح الله گولِن که به ادعای انقره در طراحی کودتای ناکام ماه جولای متهم می باشد؛ در زمان ادارۀ بارک اوباما رئیس جمهور پیشین ایالات متحده خدشه دار شد.

گزارش : درون جونس

برگردان: رویا زمانی

XS
SM
MD
LG