لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ دوسیۀ قاتل 'بم ساز افغان' را بازنگری می‌کند


دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا، گفته است که قضیۀ یک سرباز امریکایی را که به "قتل عمد" یک شهروند افغان متهم شناخته شده است، بازنگری خواهد کرد.

متیو گلستین، سرباز پیشین امریکایی، اعتراف کرده است که در فبروری ۲۰۱۰، هنگامیکه در صفوف قوای خاص امریکایی در ولسوالی مارجۀ ولایت هلمند ایفای وظیفه می‌کرد، یک مرد افغان را به ظن اینکه دهشت افگن است، هدف گلوله قرار داد.

فرماندهی قوای خاص امریکا روز پنج شنبه (۱۳ دسمبر) با نشر اعلامیه‌ای خبر داد که آقای گلستین به ارتکاب قتل متهم شناخته شده است. اعلامیه حاکی است که شواهد کافی برای وارد کردن اتهام قتل عمد بر متیو گلستین وجود دارد.

دونالد ترمپ، یک شنبه ۲۵ قوس (۱۶ دسمبر) در یک پیام تویتر نوشت "بنا به درخواست شماری، قضیۀ جگرن مت گولستین 'قهرمان نظامی ایالات متحده' را بازنگری خواهم کرد. پس از آنکه وی به کشتن یک بم ساز دهشت افگن در خارج از کشور اعتراف کرد، ممکن از سوی حکومت خود مان به وی جزای مرگ داده شود".

آقای گولستین نخست در سال ۲۰۱۱ هنگامیکه برای گرفتن وظیفه در ادارۀ استخبارات مرکزی ایالات متحده درخواست داده بود، در پیوند با این قضیه مورد بازجویی قرار گرفت.

اما بازجویی از وی به دلیل دلیل نبود شواهد کافی، به صدور حکم علیه وی منتهی نشد. دور دوم تحقیقات در پیوند با این قضیه زمانی آغاز شد که آقای گلستین در سال ۲۰۱۶ راجع به این رویداد به خبرگزاری فاکس معلومات داد، اما اینبار نیز وی رسماً متهم شناخته نشد.

با اینحال، تحقیقات از آقای گلستین سبب شد که تمام افتخارات نظامی از وی گرفته شود.

در صورتیکه آقای گلستین مجرم شناخته شود، ممکن به وی جزای مرگ داده شود، اما روشن نیست که پادرمیانی رئیس جمهور ترمپ، این سرباز پیشین امریکایی را از چنگ مرگ نجات خواهد داد یا خیر.

XS
SM
MD
LG