لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ با سران روسیه، آلمان و فرانسه صحبت میکند


مسکو از مواضع دونالد ترمپ در قبال روسیه، که در مقایسه با باراک اوباما نرمتر است، استقبال کرده است
مسکو از مواضع دونالد ترمپ در قبال روسیه، که در مقایسه با باراک اوباما نرمتر است، استقبال کرده است

شان اسپایسر سخنگوی قصر سفید روز جمعه در پیامی در توئیتر اعلام کرد که دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده قرار است فردا شنبه با سران سه کشور روسیه، المان و فرانسه، جداگانه صحبت تیلیفونی داشته باشد.

هم زمان خبرگزاری رویترز به نقل از کلیان کانوی، مشاور ارشد قصر سفید در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی بی اس درباره مکالمه تیلیفونی آقای ترمپ و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نوشت، "دو طرف احتمالا درباره منافع دو کشور، نحوه برخورد با موضوعاتی که زمینه‌های مشترکی برای همکاری وجود دارد، و این که دو کشور چگونه می‌توانند تروریسم اسلامی افراطی را شکست دهند، صحبت خواهند کرد."

سخنگوی کرملین روسیه نیز روز جمعه در گفت وگو با خبرنگاران در مسکو اعلام کرده بود که آقای پوتین قرار است روز شنبه به صورت تیلیفونی با همتای امریکایی خود صحبت کند.

خبرگزاری اسوشیتدپرس در گزارشی از قول دیمیتری پسکوف نوشت، پوتین می‌خواهد آغاز ریاست جمهوری آقای ترمپ را به او تبریک بگوید و انتظار می‌رود دو رهبر «درباره عوامل عمده در روابط دوجانبه» تبادل نظر کنند.

او از ذکر جزئیات «عوامل» مورد اشاره در روابط دو کشور، که رو به تیرگی گذاشته است، خودداری کرد و همچنین در مورد این که آیا دو طرف در مورد دیدار احتمالی خود صحبت خواهند کرد یا خیر صحبتی نکرد.

مسکو از مواضع دونالد ترمپ در قبال روسیه، که در مقایسه با باراک اوباما نرمتر است، استقبال کرده است. روابط آمریکا و روسیه به دلیل اختلاف بر سر طیفی از مسائل، به پائین ترین سطح پس از جنگ سرد رسیده است.

باراک اوباما دولت روسیه را متهم به دخالت در روند انتخابات اخیر امریکا کرده و نهم دی ماه علاوه بر اعمال تحریم‌های جدید علیه آن کشور، دستور اخراج ۳۵ دیپلمات روس و تعطیلی دو مجتمع متعلق به روسیه در امریکا را صادر کرد.

ولادیمیر پوتین به رغم انتقاد از این تصمیم، با درخواست وزارت خارجه خود برای اخراج دیپلمات‌های امریکا از روسیه مخالفت کرد و با بیان این که حق واکنش را برای خود محفوظ می‌داند، گفت منتظر دولت دونالد ترمپ خواهد ماند.

گفتگو با رهبر آلمان

در همین حال، خبرگزاری رویترز نیز روز جمعه از احتمال تماس تیلیفونی انگلا مرکل صدر اعظم المان با دونالد ترمپ در روز شنبه خبر داد و به نقل از منابع آگاه نوشت که انتظار می‌رود روسیه محور این صحبت احتمالی باشد. همچنان گفته شده است که آقای ترمپ با رئیس جمهور فرانسه نیز صحبت تیلیفونی خواهند داشت.

XS
SM
MD
LG