لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار جدی ترمپ به ترکیه


ایالات متحدۀ امریکا تهدید کرده است که اگر ترکیه به حملات بر ضد جنگجویان کرد سوریه ادامه دهد، واشنگتن اقتصاد ترکیه را ویران خواهد کرد.

دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا در یک پیام تویتر در مورد شکست داعش در سوریه و خروج نظامیان امریکایی از آن کشور نگاشته است که در صورت شکل‌گیری دوبارۀ داعش در سوریه، نظامیان امریکایی از استقامت‌های مختلف و از پایگاه های اطراف، آن گروه را هدف قرار خواهد داد.

آقای ترمپ در ادامۀ این تویت با اشاره به حملات نظامیان ترکی بر کرد‌های سوریه که از حمایت ایالات متحده برخورداراند، هشدار داده است "اگر ترکیه کردها را هدف قرار دهد، اقتصاد ترکیه را ویران خواهم کرد".

آقای ترمپ در تویت دیگری از کردها نیز خواسته است تا از اقدامات تحریک آمیز علیه ترکیه پرهیز کنند.

هشدار آقای ترمپ به ویرانی اقتصاد ترکیه، واکنش فوری مقام‌های ترکیه را در پی داشته است.

ابراهیم کلین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در پاسخ به تویت آقای ترمپ در یک پیام تویتر نوشت "ترکیه بر ضد دهشت افگنان جنگ می‌کند، نه کردها ... دهشت افگنان نمی‌توانند شریک و متحد شما باشند".

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجۀ ترکیه نیز با انتقاد از هشدار آقای ترمپ در یک کنفرانس خبری گفت که متحدان استراتیژیک با همدیگر از طریق شبکه‌های اجتماعی حرف نمی‌زنند.

آقای چاووش اوغلو گفت "ترکیه از هیچ تهدیدی نمی‌هراسد. با تهدیدات اقتصادی به هیچ هدف نایل شده نمی‌توانید...برای محو تهدید بر امنیت مان، هر آنچه را لازم باشد انجام می‌دهیم".

مایک پمپیو، وزیر خارجۀ ایالات متحده دو شنبه ۱۴ دسمبر پس از دیدار با مقام‌های سعودی در یک کنفرانس خبری گفت که تا هنوز در مورد تهدید آقای ترمپ با مقام‌های ترک صحبت نکرده است.

آقای پمپیو گفته است که به نظر وی منظور رئیس جمهور ترمپ از وضع تحریم‌ها بر ترکیه بوده است، البته در صورتیکه حملات نظامیان ترک بر کردهای سوریه ادامه یابد.

جنگجویان کرد سوری متحدان نزدیک ایالات متحده در مبارزه علیۀ گروه داعش در عراق و سوریه استند. وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا دو روز پیش با اشاره به همکاری کردهای سوری در کنار نظامیان امریکایی گفت "آنها در طول این همه وقت در کنار ما جنگیدند، شایستگی این را دارند که محفوظ باشند".

اما حکومت ترکیه، کردهای سوری را دهشت افگن خوانده و گفته است که عملیات وسیع نظامی را علیه آن‌ها در شمال سوریه راه اندازی خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG