لینک های دسترسی

Breaking News

تشدید جدال درمورد آزادی های انترنتی در ترکیه


پیروزی حزب عدالت و توسعه رجب طیب اردوغان، صدر اعظم ترکیه در انتخابات محلی در ماه گذشته همزمان بود با حملات انترنتی در برابر چندین روزنامه منتقد حکومت و آژانس خبررسانی سیهان.

مالک آژانس خبررسانی سیهان یکی از مخالفان صدر اعظم ترکیه است.

یوسف کنعان، مسئول فنی آژانس خبررسانی سیهان می گوید "این مشکل در روز انتخابات آغاز گردید. ما شاهد حملات دی داس بودیم. دی داس بمعنی حجم بسیار بلند مخابره به زیرساخت های ما است تا مشتریان ما نتوانند به خدمات ما دسترسی پیدا کنند."

آقای کنعان می افزاید "ما هنوز هم با همچو حملات روبرو استیم اما پیمانه آن زیاد کلان نیست. ما اکنون با حملات به اندازه 10 گیگا بایت مواجه می باشیم اما در زمان انتخابات حجم حملات به اندازه صد های گیگا بایت بود."

کنعان نمی خواست حکومت را مسئول این حملات بخواند. اما سیوگی اکارسیمی، خبرنگار روزنامه زمان در مورد دست داشتن حکومت در حملات انترنتی شک ندارد. روزنامه زمان نیز با حملات انترنتی مواجه بود.

اکارسیمی می گوید:
"روزنامه زمان به هدف مستقیم صدر اعظم رجب طیب اردوغان در ترکیه مبدل شده است. با آغاز شب انتخابات صفحات انترنتی روزنامه زمان تا مدتی مسدود شده بود. این بخش از حملات سیستماتیک انترنتی است. به طور یقین که ما اسناد رسمی ندارم که دست حکومت را در عقب این حملات نشان دهد اما فقط یک دیوانه می تواند این را باور کند که این همه توسط حکومت راه اندازی نشده بود."

حکومت این اتهامات را شدیداً رد می کند. اما این روزنامه های در خط مقدم نشر ادعا ها مبنی بر دست داشتن مقامات بلند رتبه حکومت در فساد قرار داشتند. بسیاری از اتهامات فساد متوجه صدر اعظم ترکیه و خانواده او است.

اما صدر اعظم ترکیه با ادامه بازدید از نقاط مختلف آن کشور تاکید دارد که او قربانی یک توطئه ملی و بین المللی بوده تا از قدرت برکنار گردد.

صدر اعظم ترکیه می گوید که استفاده از رسانه های اجتماعی چون تویتر و یوتیوب عناصر کلیدی توطئه گران برای برکناری اوست.

مسدودی تویتر و یوتیوب

بسیاری از اتهامات فساد علیه حکومت آقای اردوغان در تویتر و یوتیوب به نشر رسید که مسدود شدن هردو صفحات انترنتی مذکور را در پی داشت. پس از آن مقامات ترکی در حدود 40 هزار صفحه دیگر انترنتی را مسدود ساختند.

مقامات ارشد تویتر در ماه جاری بخاطر دیدار با مقامات عالیرتبه ترکیه به انقره سفر نمودند. پس از این دیدار، بصیر اتالای، معاون صدر اعظم ترکیه ابراز رضایت کرد.

معاون صدر اعظم ترکیه می گوید تویتر اکنون از قوانین ترکیه اطاعت می کند. تویتر این کار را پیش از آن در سایر کشور ها نیز انجام می داد. کشور ما پس از این به هیچ مشکل مواجه نخواهد شد. در این ارتباط ما هیچ مشکل با رسانه های اجتماعی نداریم.

پس از این دیدار، تویتر دو حساب اصلی را که اتهامات فساد بر مقامات حکومت را نشر می کرد، مسدود ساخت. مسدود ساختن صفحات انترنتی نگرانی مدافعین آزادی بیان و انترنت را در ترکیه در پی داشته است.

شماری از این مدافعین در مقابل تصمیم حکومت مبنی بر مسدود ساختن تویتر در محکمه قانون اساسی ترکیه اقامه دعوا نمودند.

گمان می رود جدال بر روی آزادی های انترنتی در ترکیه تشدید یابد - جدالی که حکومت می خواهد در آن پیروز گردد.

گزارش: دوریان جونز، خبرنگار صدای امریکا در استنابول
ترجمه: میرویس رحمانی
XS
SM
MD
LG