لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش ها به استعفای صدراعظم ترکیه


Venezolanos cruzan la frontera entre Ecuador y Colombia en busca de nuevas oportunidades. (Foto: Alejandra Arredondo/VOA)
Venezolanos cruzan la frontera entre Ecuador y Colombia en busca de nuevas oportunidades. (Foto: Alejandra Arredondo/VOA)

در دیدار اخیر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و احمد داوود اوغلو، صدراعظم آن کشور دو رهبر نتوانستند اختلافات خود را کاهش دهند.

آقای اوغلو روز پنجشنبه در حالیکه استعفای خود را در یک کنفرانس خبری اعلام کرد، گفت برای وحدت حزب حاکم، حزب عدالت و توسعه، تغییر رهبری ضروری است.

اسوشیتید پرس می گوید که طی چند ماه اخیر اختلافات بین آقای اوغلو و رئیس جمهور افزایش یافته بود. حامیان اردوغان از اوغلو انتقاد می کردند که او با رئیس جمهور که خواهان تغییر سیستم پارلمانی در کشور به سیستم ریاست جمهوری است، مخالفت می ورزد.

در حالیکه داود اوغلو از این که منتقدین رئیس جمهور سرکوب می شوند بطور احتیاطی اظهار نگرانی کرده بود، با آنهم به نوعی وفاداری خود را به آقای اردوغان تصریح کرده گفت "من نه کسی را ملامت میکنم و نه از کسی ناراحت استم و یا از کسی رنجش دارم. از زبان من کسی چیزی خلاف رئیس جمهور نخواهد شنید."

اما شماری از مردم می گویند با قوانین سخت گیرانه اردوغان، فرقی نمی کند چی کسی جانشین اوغلو شود. تعدادی دیگر، مانند صفا بیک، شهروند استانبول از این که چی کسی صدراعظم آینده ترکیه شود، نگران اند "نگرانی ما این است، زمانی که نظام جدید رئیس جمهور عملی شود، صدراعظم جدید برای ما چی خواهد کرد."

یالسین گوجن، باشنده دیگر استانبول اردوغان را محور قدرت می نامد "هیچ رهبر دیگری در کنار اردوغان تاب نخواهد آورد، زیرا او محور قدرت است. حزب او هدفمند است. به همین دلیل فرقی نمی کند که صدراعظمی وجود داشته باشد و یا خیر."

اما اوغلو زمانی از سمتش کنار رفت که ترکیه با بحران های فزاینده ای هم در داخل کشور و هم در سیاست های خارجی اش مواجه میباشد. از یک جانب درگیری ها با تندروان کردی شدت یافته است و از جانبی هم بحران مهاجرین به اوج خود رسیده است.

احمد داود اوغلو ماه قبل یک معامله چند میلیارد دالری را با اتحادیه اروپا در ارتباط به مهاجرینی که از طریق آن کشور عازم قاره اروپا شده اند، و سیل مهاجرت ها هنوز هم به شدت ادامه دارد، امضا کرد.

جورج ستیتر، سخنگوی حکومت آلمان امروز در واکنش به استعفای آقای اوغلو گفت "ما به تعهدات خود عمل خواهیم کرد و امیدواریم که ترکیه نیز به وعده های خود عمل کند. چرا که این توافق بین اتحادیه اروپا و آقای احمد داود اوغلو صورت نگرفته است بلکه توافق بین ترکیه و اتحادیه اروپایی میباشد."

اتحادیه اروپایی انتظار دارد تا حکومت جدید ترکیه در بخش مهاجرین و توافق روی ویزا ترک ها با این اتحادیه همکاری کند. هانس جورج هبر، رئیس هیئت کمسیون اتحادیه اروپایی در ترکیه گفت نیاز است تا کار های روی این معامله ادامه یابد.

گزارش: ای پی و منابع دیگر خبری

برگردان: ژیلا سمیعی

XS
SM
MD
LG