لینک های دسترسی

Breaking News

اردغان: احتجاج کنندگان فریب افراطی ها را خورده اند


رهبر ترکیه اعتراض علیه اقتدارش را در آن کشور کار افراطی ها عنوان کرد و گفت که این احتجاجات به هیچ صورت مشابۀ قیام کشور های عرب نمی باشد.

رجب طیب، نخست وزیر ترکیه می گوید که مظاهره کنندگان شاید فریب مخالفین او را خورد باشند. با اشاره به خواست های اعتراض کنندگان آقای اردغان گفت "ما چه چیز را انجام ندادیم؟ آنها به خاطر چه اعتراض می کنند؟ من می پرسم شما چه نوع اعتراض دارید؟ من تعجب می کنم که ما حکومت ترکیه چه نه کرده ایم."

آقای اردغان می گوید که هیچگونه همگونی بین کشور های چون تونس، مصر، سوریه و لیبیا با ترکیه وجود ندارد و شهروندان آن کشور از تمام حقوق اساسی شان برخوردار می باشند.

رهبر ترکیه افزود "مماثل دانستن به بهار عرب از جانب افرادی صورت می گیرد که ترکیه را نشناخته اند. آیا آن کشورهای که تحولات در آنها رونما شد درآنها حق رای دهی داده شده بود؟"

منشأ اعتراضات

این اعتراضات به خاطر توقف کار یک پروژۀ عمرانی در پارک تقسیم آغاز شد ولی بعد وسیعتر شده و انتقادات از حکومت اردوغان به آن اضافه گردید.

رهبر ترکیه در مقابل خبرنگاران از مردم خواست تا آرامش را در آن کشور دوباره تأمین کنند.

وکیل احمد احساس، خبرنگار صدای امریکا در استنبول می گوید که احتجاج کنندگان آقای اردغان را متهم می کنند که پالیسی های محافظه کاران و افراطی دارد، و آنها خواهان سکیولارزم (جدایی دین از سیاست) می باشند.

یک جوان ۲۰ ساله روز دوشنبه هنگامی نخستین قربانی احتجاجات ترکیه گردید که یک واسطۀ نقلیه با احتجاج کنندگان تصادم کرد.

ناظر های احتجاجات می گویند که صد ها مظاهره کننده و کارمندان امنیتی در نتیجۀ برخورد های شدید با یکدیگر مجروح شده اند. آژانس دوگان می افزاید که شبانگاه در شهر انقره ٥٠٠ تن بعد از آن توقیف شد که پولیس داخل صفوف مردم گردید.

در عین حال متحدین ترکیه در غرب به شمول ایالات متحده از انقره خواسته اند تا حق داشتن آزادی بیان را مراعات کرده، دربرابر معترضین از خویشتنداری کار گیرد.
XS
SM
MD
LG