لینک های دسترسی

Breaking News

مبارزه با تروریزم در صدر اجندای سفر تیلرسن به اروپا قرار دارد


قرار است وزیر خارجۀ ایالات متحده پس دیدار با مقامات در ترکیه، فردا در نشست وزرای خارجۀ ناتو اشتراک نماید
قرار است وزیر خارجۀ ایالات متحده پس دیدار با مقامات در ترکیه، فردا در نشست وزرای خارجۀ ناتو اشتراک نماید

ریکس تیلرسن، وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا، در نخستین سفرش به ترکیه، امروز با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور، بن علی یلدرم، صدراعظم و مولود اوغلو، وزیر خارجۀ ترکیه ملاقات کرد.

هدف از این سفر وزیر خارجۀ ایالات متحده ، بررسی گام های بعدی جهت مبارزه با جنگجویان گروۀ دولت اسلامی یا داعش و رسیدگی به بحران پناهجویان در آن منطقه می باشد.

وزیر خارجۀ ایالات متحده پس از دیدار با همتای ترکی اش بیان داشت که "مذاکرت امروز بر اساس سه هدف مشترک - شکست گروۀ داعش، ایجاد ثبات در منطقه و تحکیم روابط اقتصادی میان هردو کشور، استوار می باشد."

ریکس تیلرسن همچنان افرود که "از سال ١٩٥٢، ترکیه متحد ناتو بوده و به همکاری نظامی خود در این پیمان و در ائتلاف بین المللی ضد گروۀ داعش ادامه می دهیم."

پس از دیدار با مقامات در ترکیه، قرار است وزیر خارجۀ ایالات متحده فردا در نشست وزرای خارجۀ پیمان ناتو در بروکسل نیز اشتراک کند.

تلاش برای بهبود روابط

پس از بقدرت رسیدن رئیس جمهور ترمپ، ریکس تیلرسن ارشد ترین مقام امریکایی است که در تلاش بهبود روابط که در این اواخر میان انقره و واشنگتن متزلزل شده است، به ترکیه سفر می کند.

روابط میان هردو کشور در زمان حکومتداری بارک اوباما بخصوص روی همکاری ایالات متحده با ملیشه های کرد سوری که در برابر گروۀ داعش می جنگند، خدشه دار شده بود.

ترکیه، ملیشه های کرد سوری را یک گروۀ تروریست وابسته به کردهای جدایی طلب در ترکیه می خواند، اما واشنگتن آنان را بهترین نیروی جنگی در برابر گروۀ داعش تلقی می کند.

ترکیه می گوید که آمادۀ اشتراک در هرنوع عملیات ضد داعش در شهر رقۀ سوریه می باشد اما مشروط بر این که ملیشه های کرد در آن دخیل نباشند.

در کنار موضوع ملیشه های کردی، ادامۀ بدوباش فتح الله گولن در ایالات متحده نیز بر تزلزل روابط میان هردو کشور افزوده است.

حکومت ترکیه، فتح الله گولن را طراح کودتای نافرجام ماۀ جولای سال گذشته می داند و از ایالات متحده خواستار استرداد آن شده است، اما ایالات متحده گفته است که بدون ارایۀ اسناد و شواهد کافی از سوی انقره، آقای گولن را به ترکیه نه خواهد فرستاد.

XS
SM
MD
LG