لینک های دسترسی

Breaking News

دوازده میلیون رای‌دهنده و ۲۲ میلیون کارت رای‌دهی در افغانستان


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید که میلیون نفر واجد شرایط رای دهی در انتخابات اند، حالانکه در دوره های پیشین انتخابات، ۲۲ میلیون کارت رای دهی توزیع شده است.

معاذ الله دولتی، کمشنر کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، روز چهارشنبه گفت که در انتخابات آینده، از تکنالوژی جدید کار گرفته خواهد شد که در تهیۀ فهرست های رای دهندگان و شفافیت روند رای دهی، ممد واقع می شود.

آقای معاذ الله تاکید کرد که برای برگزاری انتخابات شفاف در آینده، نیاز جدی به تهیۀ فهرست رای دهندگان وجود دارد.

این کمشنر کمیسیون انتخابات گفت" وقتی اوراق رای دهی به یک منطقه ارسال می شود، روشن نمی باشد که چه تعداد واجد شرایط در آنجا رای می دهد و به چه تعداد مردم واجد شرایط رای دهی اند. لذا طبیعی است که از اوراق رای دهی سؤاستفاده صورت می گیرد."

آقای دولتی افزود که تهیۀ فهرست رای دهندگان بر اساس قانون، "مسوولیت کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون اصلاحات انتخاباتی است."

آقای معاذ الله اضافه کرد که طرح چگونگی استفاده از تکنالوژی را به حکومت ارسال کرده و انتظار کمک تمویل کنندگان را برای تطبیق آن برنامه دارند.

این کمیشنر کمیسیون مستقل انتخابات می گوید که برای بررسی "مراکز خیالی"، آنان یک طرزالعملی را ایجاد کرده اند که براساس آن، مراکز خیالی و اصلی تفکیک خواهند شد.

انتقادات از عملکرد کمیسیون مستقل انتخابات

اما فیفا یا بنیاد انتخابات شفاف و عادلانه می گوید که انتخابات یک روند ملی است و اصلاحات انتخاباتی باید در مشوره با مردم صورت بگیرد.

فیفا ادعا می کند که کمیسیون مستقل انتخابات "تصمیم گیری های مهم را در غیاب مردم، احزاب سیاسی و جامعۀ مدنی انجام داده و هیچگونه معلومات را با آنان شریک نمی کند."

یوسف رشید، رئیس بنیاد انتخابات شفاف و عادلانه گفت که خرابی وضعیت امنیتی افغانستان سبب شده تا روی مسئلۀ انتخابات تمرکز صورت نگیرد.

در رابطه به این موضوع، میرویس یاسینی، نمایندۀ مردم ننگرهار در ولسی جرگه، روز چهارشنبه در جلسۀ علنی گفت "اینها انتخابات را برگزار نمی کنند.به این بهانه زمان ریاست جمهوری خود را تا هفت سال طولانی می سازد."

از جانب دیگر عبدالرووف ابراهیمی، رئیس ولسی جرگۀ أفغانستان، نیز حکومت را به ناتوانی در برگزاری انتخابات و نداشتن اراده متهم کرده گفت که ولسی جرگه همواره خواهان برگزاری انتخابات پارلمانی بوده است.

آقای ابراهیمی گفت "موقف ما در بخش انتخابات روشن است و این حق مشروع مردم افغانستان بار بار اعلام شده ]اما[ حکومت در مکلفیت خود در این راستا کوتاه آمده است."

آخرین انتخابات پارلمانی افغانستان که با ادعا های تقلب همراه بود، در سال ۲۰۱۰ برگزار شد. براساس قانون اساسی افغانستان، انتخابات دور بعدی پارلمان آن کشور باید پس از پنج سال در ۲۰۱۵ برگزار می شد. اما به دلیل زد و بند های سیاسی و مشکلات امنیتی، تاکنون خبری واضحی از برگزاری وجود ندارد.

XS
SM
MD
LG