لینک های دسترسی

Breaking News

مقام‌ها: ۲۰ شفاخانه و مرکز صحی در تخار بسته اند


مقام‌ها در تخار می‌گویند که چندین شفاخانه و مرکز اساسی صحی در ولسوالی‌های ماورای کوکچۀ این ولایت به دلیل تهدیدهای امنیتی بسته شده اند.

جواد هجری، سخنگوی والی تخار روز پنجشنبه ۵ مارچ (۱۵ حوت) به صدای امریکا گفت که این تسهیلات صحی شامل دو شفاخانه و مراکز اساسی صحی استند.

به گفتۀ وی این مراکز صحی و شفاخانه‌ها در ولسوالی‌های خواجه بهاوالدین، خواجه غار، دشت قلعه، ینگی قلعه، چاه آب و روستاق موقعیت دارند.

او افزود: "در اینجا مخالفین مسلح از مسوولین کلینیک‌های صحی، مطالبۀ پول دارند و اینها می‌خواهند که باج بگیرند. مخالفین مسلح اکثراً از راه‌های کشت و قاچاق مواد مخدر و باجگیری از مردم تغذیه می‌کنند. اینها موتر مطالبه کرده اند که باید آمبولانس برای شان داده شود".

به گفتۀ سخنگوی والی تخار، جنگجویان طالبان در این ولسوالی‌ها از مسوولان صحی خواسته اند که افراد شان را در مراکز صحی و کلینیک‌ها استخدام کنند.

آقای هجری افزود: "در کلینیک‌های صحی باید افراد متخصص باشند، یک گپ غیرمنطقی را اینها (طالبان) در آنجا مطرح کرده اند".

ملل متحد نیز از بسته‌شدن مراکز صحی در تخار ابراز نگرانی کرده و در گزارش هفته‌وار دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری این سازمان (اوچا) آمده است که با بسته‌شدن تنها شش مرکز صحی در این ولایت، ۳۷۳ هزار باشندۀ تخار از دسترسی به خدمات صحی محروم شده اند.

اما سخنگوی والی تخار گفت که با وجود تهدیدها عرضۀ خدمات صحی به مردم صورت می‌گیرد: "روند به آن مرحله نرسیده که دروازه کلینیک‌ها عموماً مسدود شده باشند و ما عرضۀ خدمات در این ولسوالی‌ها نداشته باشیم، عرضۀ خدمات صحی ما داریم".

به گفتۀ وی، مسوولان در این ولایت تدابیری را روی دست گرفته اند که تهدیدها رفع گردد و زمینۀ بازشدن تمام مراکز صحی در این ولایت فراهم شود.

بازشدن مراکز صحی در لغمان

ملل متحد در گزارشش از بازشدن ده مرکز صحی در ولایت لغمان خبر داده است. اوچا گفته است که این مراکز صحی به تاریخ ۱۲ دلو سال روان خورشیدی در ولسوالی علینگار این ولایت بسته شده بودند که در ۷ حوت دوباره باز شدند.

بر اساس آمار اوچا، با بسته شدن این مراکز صحی حدود ۴۰ هزار باشندۀ ولسوالی علینگار از دسترسی به خدمات صحی محروم شده بودند.

در جریان سال روان خورشیدی، برعلاوۀ اینکه طالبان در برخی ولایات شماری از مراکز صحی را بستند؛ در شماری ولایت‌ها داکتران و کارمندان صحی به دلیل کاهش معاشات شان برای چند هفته اعتصاب کاری کرده و مراکز صحی را بسته بودند.

هفتۀ قبل ملل متحد گزارش داد که در کمتر از دو ماه گذشته، بیش از ۲۵۰ مرکز صحی در نقاط مختلف افغانستان بسته شده و اضافه از یک میلیون تن از خدمات صحی محروم شده اند.

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد (اوچا) گفت که در جریان ماه فبروری، جنگ روی فعالیت ۲۷۵ مرکز صحی تاثیرات سو گذاشته است؛ طوری که ۲۰۸ مرکز بسته شده و ۳۳ تاسیسات صحی تخریب یا ویران شده است.

XS
SM
MD
LG