لینک های دسترسی

Breaking News

زیلینسکی: منطقهٔ لیمان از حضور قوای روسیه 'کاملاََ‌ پاکسازی' شد


شماری از نیروهای اوکراین پس از تصرف منطقهٔ لیمان
شماری از نیروهای اوکراین پس از تصرف منطقهٔ لیمان

رییس جمهور اوکراین روز یکشنبه دوم اکتوبر (۱۰ میزان) گفت که نیروهای کشورش کنترول کامل منطقهٔ لیمان را از نزد قوای روسی به دست آوردند.

ولادمیر زیلینسکی در یک پیام ویدیویی کوتاه که در انستاگرام نشر کرده، گفته است که منطقهٔ لیمان "به طور کامل پاکسازی شده است."

به گفتهٔ رییس جمهور اوکراین، لیمان واقع در شرق آن کشور، به مرکز لوژستیک نیروهای روسیه تبدیل شده بود. لیمان یکی از مناطق در اوکراین است که روسیه هفتهٔ گذشته آنرا به صورت غیر قانونی بخشی قلمرو خود اعلام کرد.

روسیه روز یکشنبه در مورد منطقهٔ لیمان تبصره نکرد، اما روز شنبه گفت که قوای خود را از آن منطقه بیرون می کشد تا مبادا در محاصرهٔ نیروهای اوکراین قرار بگیرد.

روسیه در ماه می سال روان میلادی منطقهٔ لیمان را به تصرف خود آورد و از این ساحه به مثابهٔ مرکز لوژستیک و ترانسپورت در عملیات شمال منطقهٔ دونتسک استفاده می کرد.

از ماه گذشته به این سو،‌ از دست دادن منطقهٔ لیمان بزرگترین شکست قوای روسیه در میدان جنگ در مقابل نیروهای اوکراینی به شمار می رود.

پیش از این،‌ نظامیان روسی در ماه سپتمبر در شمال‌شرق اوکراین به ویژه منطقهٔ خارکیف با شکست مواجه شد و نیروهای اوکراینی ساحاتی زیادی را از کنترول قوای روسی بیرون کردند و آنان به سمت مرزهای روسیه عقب راندند.

نیروهای اوکراینی پس از آن منطقهٔ لیمان را دو باره تصرف کردند که ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، طی مراسمی در کرملین،‌ چهار منطقهٔ اوکراین را که نزدیک به ۲۰ در صد قلمرو آن کشور را تشکیل می دهد،‌ جز قلمرو خود اعلام کرد.

اوکراین که بخشی از اتحاد جماهیر شوروی سابق بود، در سال ۱۹۹۱ میلادی استقلال خود را به دست آورد.

پوتین قبل از این که مناطق لوهانسک، دونتسک و بخش‌های از زاپروژیا و خرسون را بخشی قلمرو خود اعلام کرد، همه پرسی را در این مناطق سازماندهی کرد و از افرادی واجد رای دهی پرسیده شد که آیا خواهان یکجا شدن‌شان با روسیه استند یا خیر.

کشور‌های غربی ضمن محکوم کردن این همه پرسی گفته اند که روسیه تلاش می کند تا الحاق مناطق اشغالی در اوکراین را توجیه کند.

در همین حال، وزارت دفاع بریتانیا، در تویتی روز یکشنبه نوشته است نیروهای روسیه هنگام عقب نشینی از منطقهٔ لیمان "احتمالاََ متحمل شدن تلفات سنگین" شده است.

XS
SM
MD
LG