لینک های دسترسی

Breaking News

گزارش متخصصین ملل متحد در مورد سلاح کیمیایی سوریه


انتظار می رود که گزارش ملل متحد در مورد اتهامات حمله سلاح کیمیایی بر افراد ملکی در سوریه، که در ماه آگست صورت گرفت، روز دو شنبه به نشر برسد.

تصویر های بعد از حمله سلاح کیمیایی نا راحت کننده و فراموش ناشدنی است که اطفال را در حال زجر کشیدن نشان می دهد و اجساد پهلوی هم گذاشته شده.

اکنون که مفتشین سازمان ملل متحد شواهد را جمع آوری نمودند، بانکی مون منشی عمومی این سازمان می گوید چنین معلوم می شود که کمتر شک و تردید موجود است: « به نظر من این گزارش یک گزارش مفصل و قاطع است که سلاح کیمیایی استفاده شده است.»

بانکی مون همچنان بشار الاسد را هدف قرار داده می گوید:« بشار الاسد جرایم زیاد را علیه بشریت انجام داده است، به همین دلیل من باور دارم که زمانی که این روند خاتمه یافت وی مسوول و پاسخگو خواهد بود.»

باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا، گفت که موافقت نامه ایالات متحده و روسیه برای خلع سلاح کیمیایی سوریه جهان را درموقف بهتری برای اجتناب از حملات بیشتر کیمیایی قرار داده است.

رئیس جمهور اوباما گفت او از نقش ولادیمیر پوتین در مساعی دپلماتیک برای حل بحران سوریه استقبال می کند. آقای اوباما گفت:« فکر نمی کنم که آقای پوتین عین ارزش هایی را دارد که ما داریم، و من فکر می کنم به طور واضحی با حراست از آقای اسد، او رفتار متفاوتی درخصوص رژیم اسد داشته است.»

رئیس جمهور اوباما گفت تازمانی که آقای اسد در قدرت باشد، در سوریه به نحوی جنگ ادامه خواهد داشت، و تاکید کرد که تهدید ایالات متحده به حمله هوایی، مقام های روسی و سوری را مجبور کرد به توافق رویکرد نشان دهند. آقای اوباما گفت:« تهدید بالقوه جنبه حقیقی دارد، و رژیم اسد و تمام کسانی که در آن دخیل اند، باید بدانند که رئیس جمهور اوباما وایالات متحده برای رسیدن به این هدف متعهد می باشد.»

در عین زمان رهبران اسرائیل در مورد توافق بین امریکا و روسیه محتاطانه اظهار خوشبینی می کنند.

بنیمن نتنیاهو صدراعظم اسرائیل گفت : « ما امیدوار هستیم توافقی که بین امریکا و روسیه در مورد سلاح کیمیایی سوریه صورت گرفته مثمر واقع گردد. این توافق از روی نتایج آن قضاوت خواهد شد که از بین بردن کامل سلاح کیمیایی است.»

در همین حال بشار جعفری سفیر سوریه در سازمان ملل متحد می گوید خواستار پیشکش گزارش ملل متحد است: « ما هیچ چیز برای پنهان کردن نداریم. برعکس، ما منظر هستیم، و از تیم تحقیقاتی مفتشین می خواهیم که تا گزارش کامل شانرا پیشکش کنند. »

در حال حاضر سرنوشت سوریه به دست دیپلومات ها به این امید است که سلاح کیمیایی سوریه از بین برده شود و تمام جوانب سلاح خود را به زمین گزارند.
XS
SM
MD
LG