لینک های دسترسی

Breaking News

حامد کرزی: "نشر اسناد محرمانه به خطرات جانی منجر می شود."


حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان نشر اسناد محرمانه اردوی ایالات متحده را تقبیح نموده و اظهار داشت که این عمل منجر به مخاطره انداختن جان کسانی می شود که به نیروهای بین المللی در افغانستان کمک می کنند.

آقای کرزی در سخنان روز پنجشنبه خود این افشاگری را غیر مسئولانه و حیرت آور خوانده گفت حیات مخبران حالا، با خطر مواجه می باشد.

این اسناد محرمانه در مورد جنگ افغانستان روز یکشنبه توسط صفحه انترنتی ویکی لیک منتشر شد.

جولیان آسانژ، ناشر این صفحه می گوید گروه وی تمام این اسناد را بررسی نموده اند و بیشتر از ۱۵ هزار سند را که حاوی اسامی مخبران بود، منتشر ننموده اند.

مامورین امریکایی نیز گفته اند که نشر بدون اجازه این اسناد، می تواند حیات افراد و یا عملیات نظامی را به خطر اندازد.

بروز چهارشنبه، ریچارد هالبروک، نماینده خاص ایالات متحده برای افغانستان و پاکستان نیز در یک مجلس استماعیه کانگرس امریکا، نشر این اسناد را تقبیح نمود.

هالبروک گفت برایش غیر قابل قبول است افرادیکه برای ایفای وظیفه در حکومت ایالات متحده سوگند وفاداری یاد می کنند، با این عمل غیر عادی از آن تخطی نمایند.

وی گفت اسناد منتشر شده، چیزی را افشاء نمی کند ولی نگرانی حکومت اوباما آنست که این اسناد حاکی است که اداره استخبارات پاکستان یا آی اس آی، به بعضی از گروه های دهشت افکنی کمک میکند که در افغانستان فعالیت دارند.

وزارت عدلیه ایالات متحده می گوید برای رد یابی منبع این افشاگری به تحقیقات وزارت دفاع کمک خواهد نمود.

نود ویک هزار سند نشر شده حاوی جزئیاتی از کشته شدن افراد ملکی است که توسط نیروهای ائتلاف و طالبان تحت حمایت ادعا شده آی اس آی بقتل رسیده اند.

وزارت خارجه پاکستان این اتهامات را رد نموده و آنرا « بعید و منحرف کننده» خواند.

XS
SM
MD
LG