لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا و بریتانیا سوریه ای بدون اسد میخواهند


باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا به روز دوشنبه در یک کنفرانس مشترک خبری با دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا گفت دو طرف توافق کرده اند به مخالفان دولت بشارالاسد کمک کنند تا سوریه ای جدیدی بدون حضور اسد تشکیل شود.

روز دوشنبه رئیس جمهوری آمریکا با دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا در کاخ سفید ملاقات و گفت و گو کرد. کامرون در پی دیدار و گفت و گوی روز جمعه خود با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری سوریه، امروز نیز در مذاکره با باراک اوباما بر گذار سیاسی برای پایان دادن به جنگ سوریه تأکید کرد.

آقای اوباما گفت امریکا و بریتانیا به حمایت از مخالفان میانه روی سوریه ادامه می دهند و دو کشور تلاش خواهند کرد در کنفرانس بین المللی آتی درباره سوریه دولت موقتی برای اداره سوریه بوجود آید.

آقای کامرون گفت "تاریخ سوریه اکنون با خون مردم آن دوباره نویسی می شود.... و آنهم در دوران ما. جامعه بین المللی باید فوراً دست به دست هم دهد تا به این کشتار پایان دهد. هیچ کدام ما علاقه ای نداریم که که شاهد کشتار بیشتر باشیم، ببینیم سلاح کیمیایی استفاده می شود، یا خشونتها بیشتر از این گسترش پیدا کند. باید سوری ها را به پای میز مذاکره بیآوریم تا دولت موقتی تشکیل شود که همۀ سوریها با آن موافق باشند".

ایالات متحده و روسیه خواهان تشکیل کنفرانس بین المللی در شهر ژنیو هستند تا بشار اسد رئیس جمهوری سوریه و مخالفان را درگیر مذاکرات صلح نمایند. دولت سوریه به این درحواست پاسخی نداده است و گروه اصلی مخالفان خواهان آن است که اسد اجازه نیابد به هیچ وجه در قدرت باقی بماند.

جمهوری اسلامی ایران نیز بخشی از مذاکرات میان رهبران امریکا و بریتانیا بود. رئیس جمهور اوباما گفت "ما توافق کردیم که تا زمان عمل کردن حکومت ایران به تعهدات بین المللی خود، به اعمال فشار بر آن دولت ادامه دهیم. اکنون بار مسئولیت بر شانه ایران است تا به طور سازنده با ما و گروه ۵+۱ به گفتگو بنشیند تا، نگرانی جامعه بین المللی در مورد فعالیتهای اتمی اش رفع شود."

کاخ سفید می گوید رهبران امریکا و بریتانیا در دیدار خود درباره نشست سران کشورهای عضو گروه جی-۸ ماه آینده در ایرلند شمالی نیز گفتگو کردند. تجارت و مبارزه با تروریزم نیز در میان مباحث مورد تمرکز در این دیدار خواهد بود.

دیدار سه روزه نخست وزیر بریتانیا در امریکا با سخنرانی وی در سازمان ملل در نیویارک پایان می پذیرد. وی قرار است درباره اهداف توسعه جدید جهانی در سازمان ملل سخنرانی کند.

این نخستین سفر آقای کامرون به امریکا بعد از انتخاب دوباره باراک اوباما به ریاست جمهوری امریکاست.
XS
SM
MD
LG