لینک های دسترسی

Breaking News

عکس العمل وزرای خارجۀ امریکا و آسترالیا در قبال کشته شدن بن لادن


وزرای خارجۀ ایالات متحده امریکا و آسترالیا در واشنگتن
وزرای خارجۀ ایالات متحده امریکا و آسترالیا در واشنگتن

مقامات ادارۀ اوباما نه میگویند که آیا مقامات پاکستانی از قبل در مورد عملیات نیرو های امریکایی در نزدیکی شهر اسلام آباد که منجر به کشته شدن اسامه بن لادن گردید آگاهی داشتند یا خیر، اما هلری کلنتن وزیر خارجۀ ایالات متحده میگوید تشریک مساعی پاکستانی ها در شناسایی مخفیگاه رهبر القاعده کمک کرده است.

چگونگی کشته شدن بن لادن سوالهایی را به میان آورده که آیا قوای نظامی پاکستان و مقامات استخباراتی آنکشور در بارۀ محل اسامه بن لادن خبر داشتند یا خیر، و آیا آنها معلومات را با ایالات متحدۀ امریکا شریک ساخته بودند یا نه.

زمانیکه وزیر خارجۀ امریکا طی کنفرانس مطبوعاتی کیوین رَد وزیر خارجۀ آسترالیا مورد سوال قرار گرفت، در این باره ، جزییات بیشتری را ارایه نکرد اما روی ارزش همکاری پاکستان در مبارزه با دهشت افگنی تاکید ورزید.

" همکاری های ضد دهشت افگنی ما با پاکستان طی سالهای متمادی وسیعاً روی تلاش های هردو جانب در خلع سلاح القاعده انجام یافته است. در حقیقت، تشریک مساعی با پاکستان ما را کمک کرد تا به بن لادن و پناهگاهی که وی در آنجا مخفی و شده بود ، دست یابیم . در آینده ما بدون شک در ادامۀ این همکاری ها متعهد میباشیم."

وزارت خارجۀ ایالات متحده مبلغ ۲۵ میلیون دالر را برای پاداش دریافت معلومات و یا دستگیری اسامه پیشنهاد نموده بود.

کلنتن گفت در حالیکه نام بن لادن از لست افراد فعال بخش برنامۀ "پاداش برای عدالت" برداشته شده است، وی نمیتواند بگوید که آیا کسی برای دریافت جایزۀ بن لادن و یا کدام فرد دیگر تحت تعقیب، نامزد شده است یا خیر.

کیوین رد وزیر خارجۀ آسترالیا، که نزدیک به ۱۰۰ نفر از شهروندان آنکشور در واقعۀ بمگذاری سال ۲۰۰۲ القاعده در کشور اندونیزیا جان دادند، عملیات قوای خاص ایالات متحده را که باعث کشته شدن اسامه بن لادن گردید، ستود.

وی گفت مرگ اسامه ختم عملیات قوای نظامی آسترالیا را در افغانستان تسریع نخواهد بخشید، جاییکه آسترالیا بیشترین قوای نظامی را در جملۀ کشورهای غیر عضو پیمان ناتو دارا میباشد.

" در بخش ماموریت ما در افغانستان، جواب نه خواهد بود. به این معنی که ما الی ختم ماموریت مان در افغانستان باقی خواهیم ماند."

XS
SM
MD
LG