لینک های دسترسی

Breaking News

واشنگتن 'پیمان دوستی ١٩٥٥ با تهران' را فسخ اعلام کرد


حکومت ایالات متحده، پیمان دوستی با ایران را که در سال ١٩٥٥ میان واشنگتن و تهران امضا شده بود، فسخ اعلام کرد.

این پیمان به منظور تامین روابط اقتصادی و حقوق کنسولی میان هردو کشور در تهران امضا شده بود.

مایک پمپیو، وزیرخارجۀ ایالات متحده، فسخ این پیمان را پس از آن اعلام کرد که محکمۀ بین المللی عدالت امروز چهارشنبه به ایالات متحده دستور داده تا بعضی از تحریمات علیۀ ایران را رفع.

براساس دستور این محکمه، ایالات متحده باید آن تحریماتی را رفع سازد که مانع ورود کمک های بشری و خدمات مرتبط به مصؤنیت هوانوردی ملکی میشود.

محکمه بین المللی عدالت، این دستور را به استناد همین پیمان دوستی سال ١٩٥٥ صادر کرده و گفته است که واشنگتن تحریمات اعمال شده بر اموال مثل ادویه، عذا و مواد زراعتی را از فهرست حذف کند.

پس از خروج ایالات متحده از توافق نامۀ هسته ای ایران با جهانو در ماۀ می سال روان میلادی، حکومت واشنگتن تحت رهبری رئیس جمهور دونالد ترمپ، تصمیم به اعمال مجدد تحریمات رفع شده علیۀ ایران گرفت.

ایران بعداً در ماۀ جولای، در برابر این اقدام واشنگتن به محکمه بین المللی عدالت شکایت کرد و خواستار اقدام سریع آن محکمه شد.

ایران این فیصلۀ محکمه را پیروزی"تهریان در برابر واشنگتن" خوانده است. محمد جواد ظریف، وزیر خارجۀ ایران، گفته است که "این تصمیم یک بار دیگر نشان داد که ایران حق به جانب است و تحریمات اعمال شده از سوی ایالات متحده علیۀ مردم ایران، نادرست و ظالمانه است."

وزیرخارجۀ ایالات متحده گفت که از این پیمان چندین دهه پیش منقضی شده و بیان داشت که ایران از محکمۀ بین المللی عدالت به خاطر هدف سیاسی و پروپاگندسو استفاده میکند.

XS
SM
MD
LG