لینک های دسترسی

Breaking News

توافقنامۀ امنیتی هر چه زودتر امضا شود – سناتور امریکایی


حکومت افغانستان هنوز هم به شروط خود برای امضای سند امنیتی تاکید دارد.
حکومت افغانستان هنوز هم به شروط خود برای امضای سند امنیتی تاکید دارد.
یک هیئت مشترک کانگرس ایالات متحده امریکا از رئیس جمهور افغانستان خواسته است تا هر چه زودتر توافقنامۀ دوجانبۀ امنیتی و دفاعی را با ایالات متحده به امضا برساند.

هیئت کانگرس امریکا پس از دیدار با حامدکرزی، رئیس جمهور افغانستان در یک کنفرانس خبری در سفارت امریکا در کابل ضمن ابراز همدردی با خانواده های قربانیان حملات اخیر در کابل، ننگرهار و کندهار گفتند که این خشونت ها مانع انتقال سیاسی و برگزاری انتخابات در افغانستان نخواهد شد.

کیلی آیوت، عضو مجلس سنای ایالات متحده گفت که در دیدار با رئیس جمهور افغانستان بر اهمیت امضای توافقنامۀ امنیتی دو جانبه از سوی حکومت افغانستان تاکید شد. او تاکید کرد که در نبود همچو سندی ایالات متحده نمی تواند شماری از نیرو های خود را برای معاونت با سربازان افغان در آن کشور حفظ کند.

این سناتور امریکایی گفت که موضوع دیگر شامل بحث، رهایی زندانیان بگرام بود. خانم آیوت گفت که رئیس جمهور کرزی در خصوص رهایی این زندانیان باید تجدید نظر کند، زیرا به گفتۀ وی دست رهایی این زندانیان که دست آنان به خون سربازان امریکایی و افغان ها آغشته است، خطر بزرگی را متوجه سربازان امریکایی و افغان ها می سازد.

گزینۀ صفر

جو دانلی، عضو دیگر مجلس سنای امریکا رهایی بخشی از زندانیان بگرام را "یک اشتباه بزرگ" توصیف کرد. او ابراز امیدواری کرد که همچو اقدامی دوباره صورت نگیرد.

آقای دانلی گفت که امضا نشدن توافقنامۀ امنیتی میان کابل و واشنگتن، کانگرس ایالات متحده را ناگزیر خواهد ساخت تا گزینۀ خروج کامل سربازان امریکایی را از افغانستان عملی سازد.

یکی از پیش شرط های اساسی حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان برای امضای توافقنامۀ امنیتی با ایالات متحده، حمایت عملی امریکا از روند صلح افغانستان است.

سناتور دانلی گفت که از یکسو طالبان به دلیل مخالفت با توافقنامۀ امنیتی از مذاکره ابا می ورزند و از سویی هم به گفتۀ وی برخی مقام های پاکستانی با این پیمان مخالف اند. او استدلال کرد که در چنین جوی ایالات متحده چگونه می تواند "کسانی را که متقاعد شدنی نیستند، متقاعد سازد".

سناتور آیوت خبر سپردن برخی از تجهیزات و وسایط زرهی سربازان امریکایی را به پاکستان رد کرده گفت که این خبر به هیچ صورت درست نیست و ایالات متحده هیچ علاقه یی به این کار ندارد.

در همین حال، ریاست جمهوری افغانستان با نشر خبرنامه یی گفته است که حکومت آن کشور هنوز هم بر شرایط اش برای امضای توافقنامۀ امنیتی؛ آغاز عملی روند صلح، تامین صلح و ثبات و احترام به تمامیت ارضی افغانستان، تاکید دارد.

در خبرنامه همچنان آمده است که رهایی زندانیان بگرام بر اساس فیصله ارگان های عدلی، قضایی و امنیتی آن کشور و به دلیل عدم موجویت اسناد و شواهد اثبات جرم علیه زندانیان، صورت می گیرد.

قانونگذاران امریکایی همچنان بر اهمیت انتخابات رو در راه در افغانستان تاکید کرده و گفتند که امریکا در این انتخابات هیچگونه مداخله یی نداشته و تصمیم به دست مردم افغانستان است.
  • 16x9 Image

    ژیلا سمیعی - واشنگتن

    گوینده، مجری و تهیه کننده پیشین در رادیو کابل که بیشتر از ده سال است در بخش دری رادیو آشنا صدای امریکا، ایفای وظیفه می کند.

XS
SM
MD
LG