لینک های دسترسی

Breaking News

امنیت انترنتی بحث کلیدی نشست چین - امریکا


جان کربی، سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا، این هفتۀ را برای روابط ایالات متحده - چین با اهمیت می خواند.

وزرای خارجۀ و مالیۀ ایالات متحده در این هفته در حالی میزبان هفتمین نشست ستراتیژیک ایالات متحده - چین اند که جان کری ششمین نشست مشورتی تبادلۀ افکار میان مردم را نیز میزبانی می کند.

کربی گفت "می خواهیم همکاری های دو جانبۀ مان را روی بسیاری آزمون های جهانی مانند تغیر اقلیم، پیشرفت، همکاری های بشردوستانه، پاسخگویی سرتاسری و حفاظت بحر ها گسترش دهیم. تغییر هم آهنگی پالیسی های ایالات متحده و چین روی موضوعات منطقه یی همانند ایران، عراق، کوریای شمالی و افغانستان نیز شامل بحث های ما خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه امریکا افزود برای رسیدگی به اختلافات میان بیجنگ و واشنگتن در عرصۀ منازعات بحری، امنیت انترنتی و حقوق بشر نیز کار خواهد کرد.

آقای کربی علاوه می کند، با وجودی که دو کشور روی موضوعات مختلف اختلاف نظر دارند اما درک کرده اند که ساحات زیادی برای همکاری های پربار دوجانبه وجود دارد.

سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده گفتگوها میان دو جانب را یکی از مهمترین میکانیزم ها برای مبارزه با اختلاف نظرها و بهبود منابع دو جانبه عنوان کرده است.

دومین روز مذاکرات – امروز سه شنبه ۲۳ جون – به گونۀ گستردۀ روی موضوعات اقتصادی مانند پیمان سرمایه گذاری دوجانبه بحث متمرکز خواهد بود.

بونی گلاسر، پژوهشگر مسایل چین در مرکز مطالعات بین المللی و ستراتیژیک می گوید که موانع زیادی باقیست و تا هنوز روشن نیست که آیا آن پیمان پیش از ختم میعاد ریاست جمهوری باراک اوباما در ۲۰۱۷نهایی خواهد شد یا خیر؟

مذاکره کنندگان، چهارشنبه در سومین روز نشست دوجانبه موضوعات ستراتیژیک مانند کوریای شمالی، ایران و افغانستان را به بحث خواهند گرفت، ساحاتی که به گفتۀ خانم گلاسر توافق اجماعی روی مسایل آن وجود دارد. اما تصریح می کند که امنیت انترنتی مذاکرات مذکور را تحت شعاع قرار خواهد داد.

اجندای بحث

خانم گلاسر، نشست روز دوشنبۀ هیات امریکایی - چینی را گفتگوهای ستراتیژیک امنیتی عنوان کرد که مسایل مهم کشیدگی های بحری، امنیت انترنتی، روابط نظامی دوجانبه، دفاع راکتی و موضوعات هسته یی و فضایی را احتوا می کرد.

خانم گلاسر به این باور است که از این همه مسایل، به موضوعات اندکی رسیدگی خواهد شد. او گفت "اما این یک روند کاری از طریق تشخیص مسایل است تا نقطۀ اختلافات و چگونگی مدیرت و رسیدگی به آن اختلاف نظر ها مشخص گردد."

این پژوهشگر مسایل چین، به نقل از دانی روسِل، معین وزارت خارجۀ ایالات متحده می گوید که امنیت انترنیتی، یکی از نگرانی های عمدۀ است که در تمام سه روز گفتگو ها روی آن بحث خواهد شد.

در اوایل ماه جون مقامات در دفتر مدیریت کارمندان اعلام کرد که دستبرد چهار ماهه در معلومات چهار میلیون کارمند دولتی فعلی و بازنشسته در ماه اپریل کشف شد. تحقیق کنندگان گفتند که ظاهراً حملۀ انترنیتی از چین سرچشمه گرفته باشد.

آقای کربی می گوید هیچ ادعای علیه کدام کشور و یا فرد حمله کنندۀ وجود ندارد و تا هنوز هم تحقیقات ادامه دارد.

آقای کربی گفت "{حملات انترنیتی} یک فضای جدید را ایجاد کرده است. یکی از ساحات است که مجموعۀ از معیارات محدوده های بین المللی آن به درستی ایجاد نشده است. یکبار دیگر ما نگرانی خود را نه تنها به چین بلکه به سایر کشورها و حلقات غیر کشوری ابراز داشته ایم. باوجودیکه ضروری نیست همواره روی دسترسی به امنیت و دفاع انترنیتی توافق داشته باشیم، فکر می کنم این یک ساحۀ است که بدون شک در آن فضای برای همکاری و گفتگو های بهتر و شفافیت بیشتر وجود دارد."

چین بعد از ادعاهای ماه می 2014 ایالات متحده به خاطر جاسوسی اقتصادی و رخنه در سیستم کمپیوتری شرکت های هسته یی، فلزات و انرژی آفتابی ایالات متحده، مذاکرات امنیت انترنیتی را پایان داد.

وانگ یانگ، معاون صدراعظم چین، در روزنامۀ وال ستریت نگاشته است که انتظار "مذاکرات صریح با همکاران امریکایی را دارد تا به یک اجماع گسترده تر، راه حل بهتر و موفقیت دوجانبه" دست یابیم.

آقای یانگ گفته است که گفتگو "دو کشور را در شناسایی و گسترش منافع مشترک و حصول مزایای دوجانبه کمک کرده است."

XS
SM
MD
LG