لینک های دسترسی

Breaking News

حمایت چین از ائتلاف ایالات متحده علیه دولت اسلامی


به تعقیب اعلام گسترش حملات هوایی بارک اوباما علیه گروه دولت اسلامی در عراق و سوریه، چین کمک های ضروری را در جنگ علیه دهشت افگنی اعلام کرد.

هووا چون ینگ، سخنگوی وزارت خارجۀ چین در بیجنگ به خبرنگاران گفت که کشورش در همه موارد مخالف دهشت افگنی است.

ینگ می گوید "چین در هر حال در تضاد با دهشت افگنی قرار دارد و به این باور است که جامعۀ بین المللی می باید در کنار هم علیه این پدیده بجنگد. در این جنگ جهانی می باید تمامیت ارضی کشور ها احترام شود. چین امیدوار است که صلح و نظم در آن کشور ها برقرار شده و آن صلح مانع پرورش زمینه های مساعد برای دهشت افگنی گردد."

با در نظر داشت پالیسی رسمی چین در عدم مداخله در امور داخلی کشور ها، بعید به نظر می رسد که بیجنگ با کدام ائتلاف علیه آی اس آی اس، شریک شود. اما بیجنگ بزرگترین خریدار نفت بغداد بوده و ماشین اقتصادی چین بستگی به واردات قابل اعتماد نفت عراق دارد.

به همین خاطر حمایت واجد شرایط چین از تلاش های ایالات متحده در مبارزه علیه گروه دولت اسلامی قابل لمس است.

جوزف چنگ، استاد ساینس در پوهنتون هانگ کانگ می گوید که چین با ایجاد این ائتلاف به رهبری امریکا مخالفت نخواهد کرد.

چنگ می گوید: "بیجنگ در مخالفت با تلاش های امریکا برای ایجاد این ائتلاف قرار نخواهد گرفت به خاطریکه رهبری چین درک می کند که گروه دولت اسلامی بر چین نیز تاثیر خواهد گذاشت. چین همواره با دهشت افگنی، جدایی طلبی و تجزیه طلبی مذهبی مخالف بوده است."

رسانۀ خبری دولتی چین حمایت خود ا در یکجا شدن چین با ائتلاف به رهبری امریکا اعلام کرد. آن رسانه در یک مقاله اظهار داشت که رسانه های چین از اقدامات علیه گروه دولت اسلامی حمایت می کند اما این حمایت باید محتاطانه صورت گیرد.

در مقالۀ رسانۀ دولتی چین آمده است که آن کشور در شرق میانه منافع دارد که امیدوار اند عمداً در این جنگ صدمه نبیند.

گروه دولت اسلامی چین و سایر کشور ها را تهدید کرده ادعا می کند که آن حکومات حقوق مسلمانان را در بین سرحدات خود محصور کرده اند.

چنگ می گوید که تنبه پذیری چین برای حمایت واجد شرایط این کشور از ائتلاف به رهبری ایالات متحده به خاطر نگرانی های دهشت افگنانۀ داخلی صورت می گیرد.

جوزف چنگ می گوید: "با توجه به این مطلب که مشکلات چین در عرصۀ اقلیت های قومی به ویژه در ژینگ چیانگ بدتر شده است، افراطیت مذهبی، دهشت افگنی و جدایی طلبی تاثیر فزایندۀ بر آن کشور داشته است."

گروه دولت اسلامی ادعا کرده که شهروندان چین به شاخه های آنان پیوسته است. وزیر دفاع عراق، در تابستان امسال در صفحۀ فیسبوک خود تصویری یک مرد چینی بازداشت شدۀ را به نشر رساند که برای گروه دولت اسلامی در عراق می جنگید.

XS
SM
MD
LG