لینک های دسترسی

Breaking News

وزارت خارجۀ امریکا دستور کاهش کارمندان سفارت خود در کابل را داد


وزارت خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا با تجدید توصیه نامۀ سفر به افغانستان، از آن عده شهروندان امریکایی مستقر در افغانستان که قصد عزیمت از آن کشور را دارند، توصیه کرده است که باید به سرعت هرچه ممکن با پروازهای تجارتی قابل دسترس، افغانستان را ترک کنند.

در نسخۀ تجدید شدۀ این توصیه نامه که روز سه شنبه ۲۷ اپریل (هفت ثور) نشر شد، همچنین به کارمندان امریکایی سفارت امریکا در کابل که قادر به انجام وظایف شان از جاهای دیگر اند، دستور داده شده است که افغانستان را ترک کنند.

اندکی پس از نشر این توصیه‌نامه از سوی وزارت خارجۀ امریکا، راس ویلسن شارژدافیر سفارت امریکا در کابل در چند پیام پیهم تویتر تلاش کرد که آن را کم اهمیت جلوه دهد.

آقای ویلسن در یکی از این پیام‌ها نگاشته است: "به دلیل گزارش‌های فزایندۀ خشونت و تهدید در کابل، وزارت خارجه دستور خروج فوری را منظور کرده است که شمار نسبتاً اندک کارمندان را در سفارت امریکا در کابل در بر خواهد گرفت. ما کدام تغییری را در عملیات مان پیش‌بینی نمی‌کنیم".

شارژدافیر سفارت امریکا در کابل در عین حال از تداوم حمایت دپلوماتیک ایالات متحده به افغانستان اطمینان داده است.

در همین حال، رحمت‌الله رییس پیشین امنیت ملی افغانستان این رویکرد وزارت خارجۀ امریکا را نقد کرده و آن را مایۀ ایجاد نگرانی غیرضروری عامه خوانده است.

آقای نبیل نشر این اعلامیۀ وزارت خارجۀ امریکا را روشی برای اعمال فشار بیشتر بر حکومت افغانستان به خاطر رهایی ۷۰۰۰ زندانی طالبان خوانده است. او استدلال کرده است که "طالبان و پاکستان" خطر حمله بر شهروندان امریکایی را تا ۱۱ سپتمبر متقبل نخواهند شد.

پیش از این وزارت خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا با نشر توصیه نامۀ سفر به افغانستان، به شهروندان امریکایی هشدار داده بود که به دلیل "کووید۱۹، جرایم، تروریزم، ناامنی اجتماعی، آدم‌ربایی و درگیری مسلحانه" به افغانستان سفر نکنند.

صدور این هشدار چند روز پیشتر از تاریخ اول می است، ضرب الاجلی که بر اساس توافقنامۀ امریکا-طالبان که به تاریخ ۲۹ فبروری سال گذشته در دوحه امضا شد، برای خروج کامل قوای خارجی از افغانستان تعیین شده بود.

اما جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا حدود دو هفته پیش اعلام کرد که روند خروج قوای امریکایی از افغانستان به تاریخ اول می سال روان آغاز شده و در ۱۱ سپتمبر سال روان تکمیل خواهد شد.

بر اساس توافق دوحه، حملات طالبان بر نیروهای خارجی مستقر در افغانستان متوقف شده است، اما پیش از این طالبان بار بار هشدار داده اند که اگر روند خروج کامل قوای خارجی از افغانستان تا اول می تکمیل نشود، هرگونه پیامد آن به دوش طرفی خواهد بود که تعهدات توافقنامۀ دوحه را نقض کرده است.

درست یک هفته پیش، وزارت خارجۀ بریتانیا نیز به شهروندان این کشور توصیه کرده بود که بنابر دلایل امنیتی به افغانستان سفر نکنند و نیز به شهروندان بریتانیایی توصیه شده بود که هرچه زودتر توسط پروازهای تجارتی افغانستان را ترک کنند.

XS
SM
MD
LG