لینک های دسترسی

Breaking News

اقتصاد امریکا در ربع سوم سال ۳۳ درصد رشد کرده است


اقتصاد ایالات متحده در سه ماه جولای – سپتمبر با سرعت بسیار زیاد ۳۳.۱ فیصد رشد کرده است که بیشترین میزان رشد در زمان بحران کروناویروس خوانده شده است؛ بحرانی که منجر به بسته شدن تشبثات و بیکار شدن میلیون ها نفر شد.

وزارت تجارت ایالات متحده روز پنجشنبه ۲۹ اکتوبر (هشت عقرب) گفت که با وجود چنین رشد سریع هنوز هم بهبودی کامل از عمیق ترین رکود اقتصادی که از دهه ۱۹۳۰ بدینسو بی پیشینه بوده، به دست نیامده است.

براساس گزارش وزارت تجارت تنها دو سوم حصه تولیدات یا مشاغلی که در اوایل سال جاری از دست رفته بود احیا شده است.

برآورد دولت از جهش تولید ناخالص داخلی در ربع سوم، بزرگترین افزایش را از سال ۱۹۴۷ به اینسو نشان می‌دهد که از افزایش ۱۶.۷ در صد سال ۱۹۵۰ نیز فراتر رفته است.

دولت تغییرات سه ماهه تولید ناخالص داخلی را به عنوان نرخ سالانه گزارش می دهد. این بدان معناست که تغییر هر ربع به گونه‌ای محاسبه می شود که گویی برای یک سال کامل چنین بوده است.

تخمین روز پنجشنبه از رشد تولید ناخالص داخلی آخرین گزارش مهم اقتصادی قبل از روز انتخابات است.

اما اقتصاد اکنون دوباره در حال تضعیف شدن است و با تهدیدهای جدیدی روبرو است. افزایش در موارد تایید شده کروناویروس، کاهش استخدام و تمام شدن کمک های دولتی می‌تواند رشد اقتصادی را در ربع چهارم کاهش دهد.

اگرچه نرخ بیکاری در امریکا هنوز هم حدود ۷.۹ در صد است اما بهبود قابل ملاحظه را نسبت به میزان ۱۴.۷ در صد بیکاری در اوج بحران بیکاری ناشی از همه‌گیری کروناویروس را نشان می‌دهد.

گزارش تازه نشان می‌دهد که استخدام برای سه ماه متوالی کاهش یافته است. هنوز تقریباً ۱۰.۷ میلیون شغل از جملهٔ ۲۲ میلیون شغلی که به دلیل همه گیری از بین رفته بود، بازیابی نشده است.

معلق بودن اقتصاد در حالی عدم اطمینان و نگرانی را افزایش داده است که افزایش در موارد کروناویروس احتمال اعمال محدودیت های جدید را ایجاد کرده و اقتصاد را تهدید می‌کند به ویژه در حالیکه کمک های حکومت فدرال نیز به پایان رسیده است.

این هراس در هفته جاری در بازارهای مالی جهانی کاملاً مشهود بود. به گونهٔ مثال روز چهارشنبه ، حد اوسط سهام ایالات متحده تقریباً ۳.۵ درصد سقوط کرد. افزون بر این فروشات در بازارهای ایالات متحده نیز کاهش یافته است.

در همین حال شماری از ایالت‌های امریکا به دلیل افزایش واقعات کروناویروس محدودیت‌ها را دوباره وضع کرده اند. والی ایالت وسکانسن، یکی از ایالت هایی که بیشترین آسیب را دیده، از مردم خواست تا در خانه بمانند. والی ایالت ایلینوی نیز غذا خوردن و نوشیدن را در رستوران‌ها و کافه های سر بسته منع و حجم اجتماعات را محدود کرده است.

XS
SM
MD
LG