لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش ها برای جلب حمایت قاهره از ائتلاف ضد دولت اسلامی


جان کری، وزیر خارجۀ ایالات متحده تاکید کرد که نیازمندی به حمایت قاهره، باعث نخواهد شد که واشنگتن نگرانی های حقوق بشری را از نظر اندازد.

آقای کری در جریان این دیدار، قاهره را مرکز فرهنگی و فکری جهان اسلام خوانده گفت که مصر نقش کلیدی را در محکومیت عقاید تند گروه دولت اسلامی دارد. این گروه ساحاتی را در شمالشرق سوریه و شمال و غرب عراق تصرف کرده است.

آقای کری گفت "مصر در محکومیت علنی عقایدی نقش مهم دارد که گروه دولت اسلامی در عراق و شام آن را پخش کرده است. این یک موضوع بی حد مهم مباحث ما در جده و قاهره بود و این چیزیست که نهادهای مذهبی مصری مانند الازهر و دارالافتأ آن را درک و از آن کاملاً حمایت می کند. "

پوهنتون الازهر مصر با نشر چندین اعلامیه و فتوا، گروه دولت اسلامی و نوع خلافت آن را محکوم کرده است.

تا به حال تقریبا 40 کشور توافق کرده است تا با ائتلافی بپیوندند که آقای کری آنرا مبارزۀ جهانی برای شکست دادن تندروان می خواند. اما ترکیه، یکی از اعضای پیمان ناتو از پیوستن به این ائتلاف خودداری کرده است.

آقای کری با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر ملاقات کرد اما در مورد موضوعات مورد بحث معلومات ارایه نکرد.

به نظر نمی رسد که مصر سربازان خود را برای مبارزه با گروه دولت اسلامی بفرستد اما ممکن حمایت لوژستیکی و استخباراتی را برای ائتلاف متذکره فراهم کند.

سمیع شُکری، وزیرخارجۀ مصر گفت که اشتراک آن کشور به این معنی نیست که آن کشور شامل اقدامات نظامی شود.

آقای شکری گفت "من از تلاش های بین المللی برای مبارزه با دهشت افگنی و اقدامات مورد نیاز آن برای پایان بخشیدن این پدیده در عراق، لیبیا و یا هر بخش دیگر جهان عرب یا افریقا حمایت می کنم. "

ایالات متحده می خواهد فراتر از حملات هوایی علیه جنگجویان دولت اسلامی در عراق، در یک ائتلاف گسترده علیه تندروان این گروه وارد عمل شود.

مقامات حکومت ایالات متحده اکنون، اقدام نظامی علیه تندروان دولت اسلامی را "جنگ" عنوان می کنند.

جان ایرنست، سخنگوی قصر سفید گفت که جنگ علیه شورشیان دولت اسلامی مشابه جنگ علیه القاعده است.

باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده دیروز گفت که هدف از ائتلاف به رهبری ایالات متحده از بین بردن گروه دولت اسلامی است. این گروه مسئول کشتار غیرنظامیان غیر مسلح در عراق و سوریه است. با آنهم ایالات متحده مشارکت ایران و حکومت سوریه به رهبر بشارالاسد در این ائتلاف را رد کرد.

XS
SM
MD
LG