لینک های دسترسی

Breaking News

مشاجرات روی چگونگی مبارزه با دهشت افگنی در امریکا


نامزدان انتخابات ریاست جمهوری امریکا
نامزدان انتخابات ریاست جمهوری امریکا

هلیری کلنتن وزیر سابق امور خارجه و نامزد پیشتاز دیموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ امریکا، در مصاحبه این هفته به شبکه ای بی سی گفت که برای مبارزه در برابر اهداف گروه دولت اسلامی در عراق و سوریه به راه اندازی یک "عملیات هوایی بسیار قوی" نیاز است.

خانم کلنتن گفت که ایالات متحده در این مبارزه به "کمک بسیار بهتر " از سوی گروه های سنی و کرد نیاز دارد، اما ارسال نیروهای زمینی ایالات متحده را، همانگونه که رئیس جمهور باراک اوباما گفته بود، رد کرده گفت که به نظر او این اقدام وضع را بدتر خواهد کرد.

علاوه بر این، کلنتن از رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک، توییتر و یوتیوب خواست از ارتباط گیری بین تندروان جلوگیری کنند.

به گفته خانم کلنتن، نباید به استخدام و هدایت واقعی برای حملات و یا برای تجلیل از خشونت ها اجازه داده شود. تشفین مالک یکی از مهاجمان کالیفرنیا، که تبعه پاکستان بود و با شوهرش ۱۴ نفر را کشت، با استفاده از فیس بوک، وفاداری خود را به ابوبکر البغدادی رهبر دولت اسلامی، اعلام کرده بود.

هلیری کلنتن از تقاضا برای منع فروش نرم افزار های رمز دار خودداری کرد. از این نرم افزار ها، برخی از مظنونین دهشت افگنی برای خنثی کردن نظارت مجریان قانون از فعالیت های شان، استفاده می کنند. اما کلنتن گفت معتقد است که "بهترین مغزها" از شرکت های فن آوری و دولت، می توانند بخاطر یافتن راه های نظارتی، برای کشف پلان های دهشت افگنان برای حملات بیشتر، با هم کار کنند.

دونالد ترامپ ملیاردر جمهوریخواه که رقیب کلنتن در مبارزات انتخاباتی می باشد، به شبکه سی بی اس گفت که وی طرفدار اقدامات تبعیض آمیز مجریان قانون بر اساس نژاد افراد و تحقیقات در مورد خانواده های مظنون به دهشت افگنی می باشد.

کاندیدان جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری امریکا
کاندیدان جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری امریکا

او گفت که با خانواده های دهشت افگنان جدی خواهد بود حتی بعد از حملات همسران آنان را نیز مورد پیگرد قرار خواهد داد.

ترمپ، که سیاستمدار تازه کار است در میان نامزدان حزب جمهوریخواه که شامل سناتوران و والیان سابق و حال نیز می شود، بیشترین طرفدار دارد.

ترمپ گفت که افرادی که مشکوک به حملات احتمالی اند، و از ترس اینکه کسی را به خاطر نژادش به مشکل مواجه نکنند، موضوع را به مقامات اطلاع نمی دهند، اشتباه می کنند. او گفت که در این مساله ترس باید مطرح نباشد بلکه حس مشترک مطرح باشد.

اما کریس کریستی والی نیو جرسی و یکی دیگر از نامزدان حزب جمهوریخواه در صحبت با شبکه سی بی اس نظریات تبعیض آمیز ترمپ را رد کرده گفت که واقعیت این است که ما به اقدامات تبعیض آمیز برای انجام این کار، نیاز نداریم. آنچه ضرورت است، داشتن یک رئیس جمهوری با تجربه که بداند که چگونه این کار را انجام بدهد نه اینکه فقط هوایی صحبت کند.

جب بوش نامزد دیگر حزب جمهوریخواه، که والی سابق فلوریدا و پسر و برادر روسای جمهور امریکا می باشد به شبکه ای بی سی گفت که جنگجویان گروه دولت اسلامی با ما در جنگ اند و نیاز است تا آنان را از بین ببریم.

بش با ارائه یک طرح مشابه به طرح کلنتن، به طور مستقیم خواهان مسلح کردن جنگجویان کردی و ایجاد یک فضای منع پرواز شد.

اما او گفت رد این مفکوره که ایالات متحده با تروریزم افراطی اسلامی می جنگد، یک اشتباه است، او گفت این یک جنگ برای حفظ تمدن غرب است.

کلینن گفت که استفاده از نام اسلام افراطی این مفهوم را می دهد که ما علیه مذهب می جنگیم. این واژه را نمی توان برای مسلمانان صلح جو در امریکا و سراسر جهان استفاده کرد.

گزارش: صدای امریکا

برگردان: صفیه حساس

XS
SM
MD
LG