لینک های دسترسی

Breaking News

تیلرسن: روحانی باید با "شبکۀ دهشت افگنی ایران" مقابله کند


وزیر خارجۀ ایالات متحده ابراز امیدواری کرد تا آقای روحانی حق آزادی بیان و حقوق مدنی مردم ایران را برقرار سازد
وزیر خارجۀ ایالات متحده ابراز امیدواری کرد تا آقای روحانی حق آزادی بیان و حقوق مدنی مردم ایران را برقرار سازد

ریکس تیلرسن، وزیر خارجه ایالات متحده، ساعاتی پس از اعلام پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ابراز امیدواری کرد که آقای روحانی در دور دوم ریاست جمهوری اش، با آنچه "شبکه دهشت افگنی ایران خواند" مقابله کند.

آقای تیلرسن که روز شنبه در کنفرانس خبری مشترک با عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی، به خبرنگاران گفت "امیدواریم که روحانی از دور دوم ریاست جمهوری خود برای برچیدن شبکه دهشت ایران، حمایت مالی، لوژستیکی، انسانی و هر آنچه که این نیروهای بی ثبات کننده را در منطقه قوت می کند، تلاش کند."

آقای تیلرسن همچنین ابراز امیدواری کرد که رئیس جمهور ایران جلوی آزمایش‌های میزایل های بالستیک ایران را بگیرد و حقوق مردم آن کشور را احیا کند.

وزیر خارجه ایالات متحده گفت که اگر آقای روحانی در دور دوم ریاست جمهوری خود خواستار احیای رابطه ایران با بقیه جهان است "باید حق آزادی بیان و حقوق مدنی مردم ایران را برقرار سازد."

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی، نیز در این نشست خبری ضمن متهم کردن ایران به حمایت از گروه های دهشت افگنی گفت "اگر ایران به دنبال رفتاری عادی از سوی جهان است باید به قوانین بین المللی احترام بگذارد. ما از ایرانی که به روابط بین الملل احترام بگذارد، استقبال می کنیم."

حسن روحانی، ساعاتی پس از مشخص شدن پیروزی خود در انتخابات روز جمعه، در پیامی تلویزیونی اعلام کرد که ایران آماده گسترش روابط خود با جهان بر پایه احترام متقابل و منافع ملی خود است.

تغییر در زندگی مردم ایران پس از توافق هسته ای با غرب

بسیاری از شهروندان ایرانی از اینکه توافق هسته ای و لغو تعزیرات هنوز نتوانسته اوضاع اقتصادی ایران را بهبود ببخشد، ناخشنودند. این در حالی است که بنا به آمار صندوق بین المللی پول میزان بیکاری در ایران همچنان بالاست و نزدیک به یک سوم قشر جوان ایران بیکارند.

ایران در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی و با دستیابی به توافق هسته ای با قدرت های جهان توانست تا حدی از انزوای بین المللی خارج شود، اما بعضی تحلیلگران مثل دنیس راس، دیپلمات پیشین وزارت خارجه امریکا، می گویند که رئیس جمهور در ایران اختیار چندانی در تعیین سیاست خارجی آن کشور ندارد.

آقای راس گفت "رئیس جمهور در ایران، فردی است که به صورت بنیادی نمی تواند به سیاست خارجی ایران شکل بدهد و یا آنرا مدیریت کن—به ویژه در منطقه. به روحانی اجازه داده شده بود، که به مساله تعزیرات بپردازد. یعنی به او اجازه داده شده بود، سیاست خارجی را تنظیم کند که بتواند با گروه پنج به علاوه یک مذاکره کند و آنرا مدیریت کند."

اما به گفتۀ آقای راس، آقای روحانی "هیچ نقشی در رفتار ایران در منطقه" ندارد. بر عکس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، عهده دار این مسوولیت است—آنهم تحت مدیریت آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران.

این دیپلومات اسبق امریکا می گوید که رئیس جمهور ایران، نقشی در سیاست خارجی نداشته و صرفا تاثیر در سیاست های داخلی داشته و "ما شاهد رقابت بر روی این سیاست ها می باشیم."

حسن روحانی در انتخابات جمعۀ گذشته قادر شد از جملۀ بیش از ۴۱ میلیون رای شمارش شده، بیش از ۲۳ میلیون آرای مردم ایران را به دست بیاورد و با شکست ابراهیم رئیس، رقیب عمدۀ خود، برای دومین بار به حیث رئیس جمهور آن کشور انتخاب شود. آقای روحانی با این تعداد رای بیش از ۵۷ درصد آرا را به خود اختصاص داد.

XS
SM
MD
LG