لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش مجلس نمایندگان امریکا برای ابطال ویتوی ترمپ


در پهلوی قانونگذاران ایالات متحده، شماری از شهروندان امریکایی نیز با برگزاری مظاهرات، مخالفت شان را به خاطر ساخت دیوار مرزی میان امریکا و مکسیکو نشان داده اند
در پهلوی قانونگذاران ایالات متحده، شماری از شهروندان امریکایی نیز با برگزاری مظاهرات، مخالفت شان را به خاطر ساخت دیوار مرزی میان امریکا و مکسیکو نشان داده اند

اعضای مجلس نمایندگان ایالات متحده سه شنبه (۲۶ مارچ) رای گیری خواهند کرد که آیا قانونی را که از سوی دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا مبنی بر ممانعت اعلام حالت اضطراری در مرز جنوبی آن کشور ویتو شده است، باطل کنند یا خیر.

برای ابطال ویتوی رئیس جمهور ایالات متحده به دو-سوم آرای مجلس نمایندگان نیاز است، اما تا حال بعید به نظر می رسد که اعضای این مجلس موفق به کسب آرای مورد نیاز شوند.

دونالد ترمپ در ماه فبروری قانونی را ویتو کرد که مانع اعلام حالت اضطرار در مرز های جنوبی ایالات متحده می شود. آقای ترمپ استدلال کرده است که امنیت مرزی امریکا با مرز مکسیکو و بحران بشری، وی را ناچار کرد تا ۳.۶ میلیارد دالر را برای ساخت دیوار مرزی میان امریکا و مکسیکو اختصاص بدهد.

هر دو مجلس کانگرس ایالات متحده که متشکل از مجلس نمایندگان با اکثریت دموکرات و اکثریت جمهوریخواهان در سنای آن کشور است، لایحه ی را تصویب کردند که مانع ساخت دیوار مرزی میان ایالات متحده و مکسیکو می شود.

بسیاری از قانونگذاران امریکایی از اقدام رئیس جمهور ترمپ انتقاد کرده و استدلال کردند که تصمیم مصرف پول از صلاحیت کانگرس است—نه رئیس جمهور آن کشور.

رئیس جمهور ایالات متحده پس از رسیدن به قصر سفید در جنوری ۲۰۱۷ میلادی، برای نخستین بار از حق ویتوی خود استفاده کرده است.

رئیس جمهور ترمپ در دسامبر ۲۰۱۸ از کانگرس خواست است که برای ساخت دیوار میان سرحد با مکسیکو، مبلغ ٥.٧ میلیارد دالر را در بودجۀ سال ٢٠١٩ تخصیص دهد، تقاضایی که از سوی قانونگذاران امریکایی رد شد و در نهایت بخشی از ادارات فدرال برای ۳۵ روز پیهم مسدود گردید.

XS
SM
MD
LG