لینک های دسترسی

Breaking News

نشست ایران و امریکا در مورد برنامۀ هسته یی تهران


مقر اداره بین المللی انرژی اتمی
مقر اداره بین المللی انرژی اتمی
دیپلوماتهای امریکایی و ایرانی روز دوشنبه و سه شنبه مذاکرات مستقیم در مورد برنامه جنجال برانگیز هسته یی ایران دارند.

قرار است مذاکرات بین المللی تمام عیار هفته آینده میان گروه پنج جمع یک و ایران آغاز شود. اداره بین المللی انرژی اتمی می گوید که تهران نشانه هایی از خود بروز داده است که حاضر به همکاری در زمینه تحقیقات از برنامه هسته یی خود است.

ولیام برنز، معین وزارت خارجه ایالات متحده امریکا که در مذاکرات محرمانه برای رسیدن به یک موافقتنامه موقت در نومبر با ایران شرکت ورزیده بود، رهبری هیأت امریکایی را درین مذاکرات به عهده دارد.

یک مامور ارشد ایالات متحده که با رویترز صحبت کرده می گوید برای این که دانسته شود که برای حل مشکل برنامه هسته یی ایران آیا کدام راه حل دیپلوماتیک وجود دارد یا خیر به فکر او باید دیپلوماسی بسیار فعال و جدی آغاز شود.

عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد هسته یی ایران روز یک شنبه به تلویزیون دولتی ایران گفت که در ملاقات مجوزه مامورین اتحادیه اروپایی نیز شرکت خواهند کرد. عراقچی یاد آورشد که مذاکرات وارد مرحلۀ جدی شده است.

دور بعدی مذاکرات در ١٦ جون در ویانا آغاز می شود. یک مقام حکومت ایالات متحده که نخواست نامش فاش شود گفت که دور گذشته دشوار و کند بود و خلاهایی بین موقف جناحهای مذاکره کننده وجود داشته است. به گفتۀ این مقام هدف هنوز هم این است که ایران نتواند به سلاح هسته یی دست یابد و برنامه اتمی آن کشور صلح آمیز باقی بماند.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران ماه گذشته گفت که ایران برای حل این معضل متعهد است. ایران می خواهد تحریم های غرب بر آن کشور کمترشود و در عین حال کشورهای ٥ جمع یک می خواهند برنامه غنی سازی یورانیم ایران تعطیل شود.

ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه امریکا به تازگی گفت که درقسمت جلوگیری از برنامه هسته یی ایران از زمان رویکار آمدن حسن روحانی در یک سال گذشته، پیشرفت هایی به میان آمده است.

"در زمان حکومت روحانی به پیشرفتهایی نایل آمده ایم، فکر می کنم، این پیشرفت به دلایل مختلف بوده است. یکی این که او به اساس وعده های اصلاحات اقتصادی روی کار آمد. آنها می دانند که پیشرفت اقتصادی بعد از حصول موافقتنامه جامع امکان پذیر شده می تواند، زیرا آنها به این مامول به فوریت رسیده نمی توانند. بنابرین من فکر می کنم که در ساحه هسته یی ما راه طولانی را در پیشرو داریم و نمی دانیم که به آنجا خواهیم رسید یا خیر، اما شاهد پیشرفت هایی درین زمینه بوده ایم که درگذشته نداشته ایم."

اداره بین المللی انرژی اتمی برای سالهای متمادی درین مورد تحقیق می کند که آیا ایران برای پروسس یورانیم تلاش کرده است یا خیر، مواد منفجره را امتحان کرده و توانسته است میزایل های بالستیکی را که قابلیت حمل کلاهک های اتمی را دارد، انکشاف بدهد.

جاناتن ادلمن، استاد مطالعات بین المللی درپوهنتون دنور می گوید که ایران دربرابر اداره انرژی اتمی یا مذاکره کنندگان بین المللی شفاف عمل نکرده است.

"تاسیسات اتمی پرچین موجود است اما تا حال قادرنشده ایم از آن دیدن کنیم. سوال عمده این است که ایرانی ها گفته اند که برنامه میزایل آنها از محدوده بیرون است و آنها بالای میزایل های بالستیک بین القاروی کار می کنند. همچنان اگر به مطبوعات ایرانی توجه کنیم و آنرا با متون انگلیسی مقایسه کنیم، ایرانی ها اظهار ظفرمندی کرده و می گویند که توانسته اند تمام برنامه هسته یی خود را نگه دارند."

ادلمن می گوید که باید موعد ٢٠ جولای به عقب انداخته شود و در عین حال او هشدار می دهد که میزایل های آن در حال پیشرفت است. او می گوید که باید هرچه عاجل تر به توافقی رسیده شود. اما موقف اسرائیل درین زمینه این است که ازین مذاکرات کدام پیشرفتی حاصل نشده و یگانه راه توقف این برنامه عملیات نظامی اسرائیل می باشد.
XS
SM
MD
LG