لینک های دسترسی

Breaking News

فشارها بر پوتین در نشست های بیست کشور اقتصادی جهان


آسترلیا که امسال میزبان نشست جی ۲۰ بود، خواستار توجه بیشتر بر تجارت و رشد اشتغال در این اجلاس بود اما تلاش های باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا برای منزوی ساختن ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در حاشیه جلسات، محور اصلی قرار گرفت.

در جریان جلسات در شهر بریزبن، دو رهبر چندین بار با هم مواجه شدند و آقای اوباما در ختم نشست جی ۲۰ این تقابل ها را چنین تشریح کرد. آقای اوباما گفت: "من این تقابل ها را به عنوان نمونه ای از تعاملات مان، که به شکل کاری و بی پرده بود، عنوان می کنم. و ارتباطات من با او از آنچه که من علناً گفته ام، و در طول بحران اوکراین خصوصی به او گفته ام، هیچ تفاوتی ندارد و آن این است که روسیه این فرصت را دارد که یک مسیر متفاوت را انتخاب کند."

تنش ها بین این دو مرد حتی قبل از آمدن شان به بریزبن، واضح بود. در کنفرانس ایپک در بیجینگ که هفته قبل بود، دو رهبر اغلب به نظر می رسید در یک جهت نگاه می کردند اما نه به هم دیگر.

کارمندان قصر سفید بعداً تائید کردند که یک سلسله صحبت های غیر رسمی در تقابلات بین آقای اوباما و آقای پویتن روی مسئله اوکراین رد و بدل شده و از روسیه خواسته شد تا از توافق آتش بس ماه سپتمبر، اطاعت کند. تصاویر یکی از جلسات نشان میغدهد که دو رهبر با وجود تمرکز بر یکدیگر، لبخندی بر لب ندارند.

وضعیت برای آقای پوتین در هفته بعد آن در بریزبن بهتر نشد زیرا آقای اوباما هیچ فرصتی را برای در انزوا قرار دادن رهبر روسیه، از دست نداد.

رئیس جمهور امریکا درخواست ملاقات سه جانبه با متحدین خود یعنی آسترالیا و جاپان را کرد و این سه تن، اعلامیه ای را به نشر رسانیدند که در آن واضحاً مخالفت خود را با الحاق منطقه کریمه به روسیه و اقدامات روسیه برای بی ثبات ساختن شرق اوکراین روشن ساختند، و خواهان به عدالت کشانیدن عاملین سقوط طیاره شرکت هوایی مالیزیا بر فراز اوکراین شدند.

آقای اوباما همچنان با ملاقات با رهبران اتحادیه اروپایی و توافق روی اینکه تحریمات علیه روسیه همچنان باقی بماند، فشار ها علیه پوتین را افزایش داد.

آقای اوباما در هدف قرار دادن رهبر روسیه تنها نبود. گزارش ها حاکی است که ستیفن هارپر، صدراعظم کانادا نیز در زمان ملاقات با آقای پوتین به او گفت که فکر می کنم باید با شما دست بدهم، اما یک چیز را برایتان میگویم، باید از اوکراین خارج شوید. همکاران آقای هارپر این سخنان را تائید کرده اند.

اما رئیس جمهور اوباما درب را بر روی رئیس جمهور پوتین به منظور بهبود روابط با جامعه جهانی، باز گذاشته بود.

آقای اوباما گفت: "اگر او در این مسیری که است ادامه دهد، یعنی نقض قوانین بین المللی، فراهم آوری سلاح سنگین برای جدایی طلبان در اوکراین، تخطی از توافق نامه ای که او چند هفته قبل با آن موافقت کرده بود، توافق مینسک که می توانست به کاهش خشونت ها و کشتار در مناطق مورد اختلاف منجر شود، و بعد راه را برای یک راه حل دیپلماتیک باز کند، انزوایی که روسیه در حال حاضر تجربه می کند، ادامه خواهد یافت."

گزارش های خبری در جریان اجلاس جی ۲۰ حاکی است که رئیس جمهور پوتین می خواست زودتر از بریزبن خارج شود اما همکاران پوتین این موضوع را رد می کنند.

در حالکه دیگر رهبران جهان به شمول باراک اوباما چند ساعت بعد از ختم نشست جی ۲۰ در بریزبن باقی ماندند، رهبر روسیه به تعقیب صرف نان چاشت سوار طیاره اش شده و بریزبن را ترک کرد.

گزارش: لوئیز رمیرز، خبرنگار صدای امریکا

ترجمه: ژیلا سمیعی

XS
SM
MD
LG