لینک های دسترسی

Breaking News

تاجکستان در آستانۀ سفر کلنتن


تاجکستان در آستانۀ سفر کلنتن
تاجکستان در آستانۀ سفر کلنتن

وزیر خارجۀ امریکا شام جمعه ٢١ ماه اکتوبر برای انجام یک دیدار رسمی وارد تاجکستان شد.

به باور کارشناسان تاجک، افغانستان از موضوعهای محوری مورد گفتگوی وزیر خارجه امریکا هلری کلنتن با رئیس جمهور تاجکستان خواهد بود و انگیزۀ اصلی سفر او به منطقه نیز می باشد.

قرار است خانم کلنتن ساعت ۸ صبح روز شنبه با جمعی از خبرنگاران و فرهنگیان تاجک ملاقات نموده و پس از آن دیدار رسمی او با مقامات این کشور آغاز می‌شود.

ایالات متحدۀ امریکا در ده سال پیش به شرط کمک به افغانستان و سرکوبی طالبان وارد منطقه شده بود، اما در این میان راههای اکمالاتی امریکا از طریق پاکستان دچار مشکل شده و از دو سال به این سو مسیر شمال، که از تاجکستان و ازبکستان عبور می‌کند، یک راه اصلی تأمین نیروهای ناتو و کمکها برای بازسازی افغانستان به حساب می‌رود.

نیاز میرزایوف، مدیر شعبۀ روابط بین‌المللی در دانشگاه ملی تاجکستان می‌گوید، امریکا به بهبود مناسبات و قناعت دادن کشورهای آسیای مرکزی بیش از پیش نیاز دارد.

او می‌گوید "وقتهای آخر مناسبت امریکا با پاکستان، اگرچند هر دو شریک ستروتیژیک هستند، بد است. برای آن، که واضح است، که پاکستان از طالبان حمایت می‌کند. و راههای اکمالات نیروهای ناتو توسط آن کشور روز از روز مشکلتر می‌شود. ولی اگر امریکا از افغانستان هم برآمدنی شود، کوشش می‌کند از آسیای مرکزی دورتر نرود."

از سوی دیگر، کشورهای منطقه نگران سرنوشت خود بعد خروج نیروهای نات و از افغانستان در سال ٢٠١٤ هستند.

یک مسئلۀ دیگر مورد گفتگو در سفر هلری کلنتن به منطقه روابط ناهموار تاجکستان و ازبکستان خواهد بود. تحلیلگران می‌گویند، که ایالات متحده می‌خواهد با تشویق دو جانب به توافق از این وضعیت امتیاز گرفته و از سوی دیگر تاجکستان و ازبکستان نیز هر کدامی در پی جلب توجه غرب به جانب خود هستند.

ضمناً، کانگرس ایالات متحده امریکا تحریم های تسلیهاتی علیه ازبکستان را لغو کرده و قزاقستان آمادگی خود را برای ترانزیت کالاهای نیروهای امریکایی از خاک خود به هنگام خروج از افغانستان ابراز داشته است. ممکن است در این راستا از فرودگاه "منس"-ا قرغزستان و راههای زمینی تاجکستان و ازبکستان نیز استفاده شود.

اما در این میان یک عده از روشنفکران و مدافعان حقوق بشر امیدوارند، که نقض حقوق انسان، محدودیت های سیاسی و مدنی، محکومیت روزنامه‌ نگاران و هفته‌ نامه‌ها و محودیتهای مذهبی نیز از موضوع گفتگوهای خانم کلنتن با مقامات تاجیکستان باشد.

باید گفت که دیدار هلری کلنتن دومین سفر رسمی مقامات بلند پایۀ ایالات متحده امریکا به تاجکستان در ماه جاری می باشد.

دو هفته قبل، گراسمن، فرستادۀ ویژۀ این کشور در افغانستان و پاکستان، در شهر دوشنبه با امام علی رحمان، رئیس جمهوری و مقامات دیگر دولت این کشور دیدار و مسائل مربوط به امنیت و بازسازی اقتصاد افغانستان را مطرح کرده بود.

XS
SM
MD
LG