لینک های دسترسی

Breaking News

پنج رهبر طالب در بدل یک سرباز امریکایی


بالا، از راست- نبی عمری، عبدالحق وثیق، نورالله نوری، ملا فاضل و خیرالله خیرخواه
بالا، از راست- نبی عمری، عبدالحق وثیق، نورالله نوری، ملا فاضل و خیرالله خیرخواه
طالبان مذاکرات غیر مستقیم با نمایندگان ایالات متحده را به هدف رهایی پنج عضو ارشد آن گروه از گونتنمو در بدل آزاد ساختن یک سرباز امریکایی تائید کرده اند.

اسوسیتد پرس به نقل از یک مقام طالبان که نامی از او نبرده، نوشته است که این مذاکرات به میانجیگری یک دولت عربی و در یکی از کشورهای شرق میانه انجام یافته است.

محور اصلی گفت و شنود های طالبان و نمایندگان امریکایی، تبادله پنج زندانی طالبان با یک نظامی امریکایی که نزد طالبان اسیر است، خوانده شده است.

در همین حال، شورای عالی صلح افغانستان خبر می دهد که در گفت و شنود های طالبان با ایالات متحده، آن شورا دخیل نیست. اما این داد و گرفت را گام ابتدایی برای ایجاد تماس ها برای پیروزی روند صلح افغانستان می داند.

محمد اسماعیل قاسمیار، عضو شورای عالی صلح افغانستان بر موقف رئیس جمهور حامد کرزی پافشاری کرد که امریکا می تواند در "آغاز عملی روند صلح" زمینه سازی کند و برقراری اینگونه تماس مبین آن است.

آقای قاسمیار به رادیو آشنا گفت که امریکا می تواند گفت و شنود ها را "تسهیل بکند... همین که دیالوگ بین الافغانی آغاز شود."

سری نگهداشتن تماس

مقامهای امریکایی تا اکنون داشتن تماس مستقیم با طالبان را برای رهایی خوردضابط بو برگدال تائید نکرده اند.

مری هارف، معاون سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده در باره این مذاکرات سری گفت که امریکا در حال حاضر "در مذاکرات فعال با طالبان قرار ندارد. واضح است در صورتیکه مذاکرات با طالبان از سرگرفته شود در آنصورت در مورد باز گشت امن ضابط برگدال، صحبت خواهیم کرد."

در پاسخ این پرسش که قایم کردن تماس امریکا با طالبان بدون هماهنگی با شورای عالی صلح افغانستان، به گونه یی کابل را در حاشیه زده، آقای قاسمیار می گوید که این رویداد فقط بر یک مورد مشخص (رهایی یک سرباز) متمرکز است.

اسوسیتد پرس گزارش می دهد که ایالات متحده تماس ها را با طالبان در این مورد دو ماه پیش آغاز کرده است. اما واشنگتن این موضوع با طالبان در ماه جولای سال ۲۰۱۳ مطرح کرده بود.

مرتبط با پیش شرط های کرزی؟

نظیف شهرانی، استاد دانشگاه اندیانا می گوید که تماس ها برای رهایی سرباز امریکایی در بدل آزاد ساختن زندانیان طالبان ربطی به پیش شرط های رئیس جمهور حامد کرزی به امضأی توافقنامۀ امنیتی با امریکا ندارد.

آقای شهرانی در صحبت با رادیو آشنا گفت "فکر می کنم هدف اساسی اینکه چرا امریکایی ها اگر با طالبان تماس گرفته اند و طالبان قبول کرده اند که همچو تماسی وجود دارد، کاملاً ارتباط می گیرد به تبادلۀ اسیران."

مقامهای امریکایی حکومت افغانستان را به خاطر رهایی ۶۵ زندانی توقیفگاه بگرام هدف انتقاد شدید قرار دادند و آنها را تهدیدی به امنیت افغانستان و ایالات متحده عنوان کردند. اما اکنون واشنگتن خود با طالبان در تماس است تا زندانیان آن گروه را از توقیفگاه گونتنمو – که نسبت به بگرام خطرناکتر پنداشته می شوند – رها کند.

نظیف شهرانی می گوید که تناقض در سیاست خارجی ایالات متحده موضوع تازه و تعجب آور نیست، و در حال حاضر برای حکومت رئیس جمهور باراک اوباما رهایی یگانه سرباز اسیر شدۀ امریکایی اولویت عمده می باشد.

بو برگدال، سرباز ۲۷ سالۀ امریکایی پنج سال پیش در اسیر طالبان افتاد و اکنون گمان برده می شود که در مناطق مرزی بین افغانستان و پاکستان در قید شبکۀ حقانی باشد.

طالبان خواستار پنج عضو ارشد این گروه از توقیفگاه نظامی ایالات متحده در خلیج گونتنمو در کیوبا شده اند که همۀ آنها با ملا محمد عمر، رهبر طالبان در تماس نزدیک بودند. این پنج عضو ارشد گروه طالبان در فهرست توقیف شدگان زندان گونتنمو قرار ندارد که محکمۀ نظامی امر رهایی آنها را صادر کرده باشد.

پنج عضو طالبان کیست؟

اسوسیتد پرس به نقل از اسناد قوای نظامی ایالات متحده در مورد این پنج زندانی طالب معلومات ارائه کرده است:

- محمد فاضل، که در کشتار شیعه ها در سال های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱ در مناطق مرکزی افغانستان دخیل بوده است و دیدبان حقوق بشر می گوید که وی باید به اتهام ارتکاب جرایم جنگی محاکمه شود.

- عبدالحق وثیق، معیین وزارت داخلۀ طالبان که به کشتار، شکنجه و بدرفتاری های گسترده متهم می باشد.

- ملا نورالله نوری، فرماندۀ ارشد طالبان در شهر مزار شریف که مسئول کشتار هزاران تن در سال ۲۰۰۰ پنداشته می شود.

- خیرالله خیرخواه، که در سمت های مختلف رژیم طالبان کار کرده و در تماس مستقیم با ملا عمر و اسامه بن لادن بوده و یک قاضی نظامی نگهداشت او را در زندان توجیه کرده است.

- محمد نبی، عضو دیگر طالبان به تحقیق کنندگان گفته است که برای دریافت ملا عمر از استخبارات امریکا ۵۰۰ دالر دریافت کرده بود و امریکا را در یافتن اعضای القاعده کمک کرده است.
XS
SM
MD
LG